Showing posts with label Windows Live Writer. Show all posts
Showing posts with label Windows Live Writer. Show all posts

Friday, December 3, 2010

WLW: Cara Buat Autopublish entri…



ha,
rasanya dah lama hany tak buat tutor kan…hehehe kerajinan kurang la tuh….sekarang kerajinan sudah bertambah sedikit…ok mariii hari ni kita nak belajar apa yer….


ok, cara nak buat autopublish entri, tapiiiii menggunakan WLW iaitu WINDOWS LIVE WRITER. kalau guna blogspot tuh rasanya dah ramai blogger yang buat kan…


1) okeh….mari kite buat entri menggunakan WLW.

12-2-2010 9-35-24 PM

2) Seterusnya, nampak tak ada SET PUBLISH DATE kat bahagian bawah sebelah kanan….

12-2-2010 9-41-49 PM

3) Seterusnya, TICK kotak sebelah perkataan SET PUBLISH DATE, maka akan keluar masa dan tarikh.

12-2-2010 9-42-35 PM
haaa, tengok tuh, korang tukar lah kepada masa dan tarikh mana yang korang nak untuk entri nih muncul di blog.


4) Seterusnya, publish la entri ini, dengan menekan butang PUBLISH yang berada di bahagian atas sebelah kiri.

12-2-2010 9-45-51 PMtunggu lah sehingga selesai PUBLISH, make sure ada internet connection yer masa nak publish nih…


5) Seterusnya, masuk ke blogspot dan pergi ke bahagian edit entry untuk melihat entri yang kita telah buat tadi…

12-2-2010 9-48-36 PM
taraaaa….kan ade tuh entri tadi…SCHEDULED ok…maka sudah jadi la entri autopublish kite kan…;)


ha,
itulah yang hany praktikkan…malamnya karang la entri kan, pastuh set kan ke satu tarikh untuk entri nih keluat di belog hijau kesayangan nih…ha bukan nya hany karang entri then publish… kat opish hany nih banyak je keje kan….time lunch tuh bleh la curik masa kan tapi selalunya hany guna untuk BW jer….


so kepada siapa siapa yang menggunakan WLW mcm hany nih, dah tahu la kan cam mana nak buat entri yang autopublish ni kan…;)

~TQ Dear~

Followers