Ini Wilayah Hijau: Belajar Loghat Kelate: PONGOH


01 February 2011

Belajar Loghat Kelate: PONGOH

 

 

 

PONGOH yer perkataan kelate untuk hari nih. ok Pongoh nih maksud dia, ummm hany tak sure sangat kali nih, sebab tok guru hany kt rumah pun bagi jawapan ala ala subjektif, bukan soalan subjektif, tapi jawapan yang subjektif.

 

 

 

Korang tahu SOMBONG kan, sombong tu macam mana kan, ha MZ kata PONGOH ni macam sombong la makna dia, tapi level dia bwah sikit dari sombong. sombong tu macam kasar sangat, tapi PONGOH ni bawah sikit la dari sombong tuh.

 

 

 

cara sebut PONGOH:

PO bunyik macam POCONG

NGOH bunyik macam NGOK, tapi tukar K tu dgn H

 

 

 

ha, itu lah perkataan untuk hari nih yer…hihihi

Komen
6 Komen

6 comments:

SHAFIDA said...

hahahahhha, pongoh.....

sayo pung ponggoh sangat ..hahahhahahahahahahaha

Amir Izzat said...

hurm....buke ko pongoh tu maksud dio tak mesro alam... atau cepat melenting...... haha.... pening pallo weyh.. :)

Ted said...

pongoh bg saya ialah---panas baran

nisa said...

hahaha..mcm2 bunyi ye loghat kelantan ni..smlm ckp kt suami nk jenere..ternganga dy mdengarnye..hehehe

Norhafiza said...

setau No org yg suka marah2 hehe..entah la hany nnt No try tny Abang lak malam karang hehe..

dayakhs said...

hohoho..tok guru ko versi lain kot maksud PONGOH tu..kalo aku,PONGOH tu cepat melenting,cepat nek angin or panas baran..dengan kata lain cpt sentap gitu...