Ini Wilayah Hijau: Hany cakap loghat GANU


17 February 2011

Hany cakap loghat GANU


Selalu hany buat MARI BELAJAR sama ada loghat GANU ataupun loghat KELATE. ha sekang jom tengok hany cakap loghat ganu…hehe tengok tau, bukan dengar;)


2-16-2011 10-07-09 PM


Bermula dengan kuiz nih.
dah nama anak jati GANU kan, takkan la loghat GANU pun hany tak lepas;)


Seterusnya…

2-16-2011 10-07-46 PM

ha,
ada faham ka?


2-16-2011 10-08-10 PM

ha,
mana perkataan yang tak faham? meh hany bagitahu jawapan ;)


**takperlu lah nak malu dengan loghat negeri sendiri, sepatutnya BANGGA ok**
Komen
17 Komen

17 comments:

Norhafiza said...

hahahahaha..wase nop guling bating bace post2 tuh ahhaha..No biasa masuk grup SAT/RTDP (lm doh dop masuk, jerlang jerluk hehe)..dinung slang eng pom bahang trg hahaha..dumoh nim pom No cakak ngan Abang bahse trg..anok2 kalu dop pahang deme tny r..abang duk 8thn d trg jd lidoh dop bekka hehehe...

deAnza-wAnda said...

kawe pahe sket jo... hihihiihihi.... ya kak.. wanda bangga jadi anak jati penang hiihihi...

Hanis MY said...

ada la jugak boleh faham sebab hampir sama kan..best baca!

wida said...

paham..paham..
mknanya pass lah bahasa trgnu sy:)

kella said...

holoh holoh hany weh... lame ngguh la dok dengo lorat ganu nih! hhehe.. pah ni kalu uat blog tulih tulisang ganu , buleh gok dok? heheh

cik daisy said...

suker2.. (membacanye pun ala2 terkemut.. inikan plak mendgr sendiri)

apak cikidong said...

eemmm dop pahang loh

munna said...

suka dgr org ganu cakap... ramai gak belah ayah kat munna sedare org ganu...

nisa said...

wase tu ape?tp comel la cakap ganu mcm tu...suke sangat..nisa memg minat loghat ganu, kelantan dgn nogori..heheh ate teman ni org perak..jd teman cakap perak je ler...hehehe

mzhany said...

@no
ahaha jerlang jerluk, lame dok dgr;) ye r kalu org ganu kelate, BI pun jadi loghat ganu, kelate hok...


@wanda
hehhe pehe jugak yer wanda;) yer bangga...


@hana
a'ah hana ganu nge kelate ada yg sama kan...


@wida
yer pas la tu wida...huhuhuu


@kella
ahah buleh jer kella, tapi takot org dok pahang ar...;)


@kakd
ahaha kalu dgr mesti nok suke huhu sokmo doh jupe org hok nok suke dgr ni ;)


@apak
hehe alaa apak dok pahang ker? tipuuu ar


@munna
ha mesti kakmunna paham cuma takleh nk ckp kan


@nisa
wase tu adalah rasa nisa. orag perok yer...ce cite ce cite ;)

ozzy said...

Assalam..

Org ganu kalu jupe puok die baru tubik bahase ganu..dok macang org klatang belit lidah nok tuko ke bahase lain..

p/s- pernah terbitkan entry pasal kwn2 berlainan negeri kat sini --> http://ozzy2u.blogspot.com/2010/06/55-mengenali-rakan.html

mzhany said...

ozzy, umm stuju!!!

huhu nak nak lelaki kelate, mmg la seboleh boleh takleh ckp luor

Hanim Mahali said...

paham semua...ngata kawan sekolah masing-masing...hehehe...tetap paham even orang Selangor...fleksibel gitu

Faizal Syukri @ Peja said...

huhuhu, peja pahang gok bahasa ganung ni... mugenye org ganung gok :D

mzhany said...

@hanim
hehe cayalah hanim ni...mesti berkawan ngn semua negeri nih


@peja
ahaha doh org ganu hok, kalu dok pahang dok ahu ar ;)

nani said...

aku org selangor, tunang aku kelantan, tp bila cakap dgn aku xpernah ade bunyi kelantan..tp bila dia jmpe org2 klate yg lain, aku menganga gak kdg tu x paham..hehe
berbanggalah kalau tau bahasa lain selain melayu/english, aku nama je jawa..tp xreti cakap, rugi terasa..

beb, daroh wase linge tu kebenda? ;p

mzhany said...

nani,
ahahaha

ayat dia macam ni laaa

"berdarah rasa telinga nih"


ha mcm tu ar,

wase=rasa/terasa
linge=telinga
daroh=berdarah