Ini Wilayah Hijau: Kena tegur sebab sanggul tinggi sangat…!


20 February 2011

Kena tegur sebab sanggul tinggi sangat…!

 

 

 

Ahad yang damai nih,

teringin nak bercerita pasal SANGGUL rambut nih. hurmmm korang semua perasan kan, fesyen sekarang, pakai tudung….SANGGUL tuh kalau boleh…tinggi ibarat menara KL.

 

 

Kalau takde rambut panjang, berjela takleh buat tinggi tinggi nih. dahtu si sheera(halimah jongang) baru potong rambut, camne dia nak buat sanggul setinggi menara KL tuh??? jangan risau…sekarang dah ada jual dah sanggul tipu tuh… alaa kalau ada rambut palsu…sanggul palsu pun ada tau!

 

 

alkisahnya bermula…

masa hany sekolah dulu…rambut hany panjang…sampai bontot. memang tak dibenarkan potong rambut, sebab ayah hany tak suka anak perempuan dia rambut pendek. biar panjang berjelaaa lagi dia suke.

 

 

pastuh, hany ni sekolah pakai tudung (cehhh haruslah kan…), then hany ni main sanggul je la rambut tuh, sebab nak muatkan dalam anak tudung tuh. anak tudung bukan la beso…maka kena la pack kan untuk sumbat masuk. masa tu nerd mana ada fikir fesyen fesyen sanggul ni weh, janji rambut masuk kemas, selesa.

 

 

sekali,

ada la ustazah hany tegur. ni personally tegur la. dia cakap dengan hany jer…face to face. dia cakap

 

 

“rohani, sanggul awak tinggi sangat, awak tahu tak dalam ISLAM TAK BOLEH?”

 

 

“tapi ustazah saya pakai tudung, bukan nampak rambut”

 

 

“memang tak nampak, tapi sanggul awak dah menampakkan yang rambut awk panjang, awak tahu tak…sanggul tinggi mcm ni ibarat bonggol unta”

 

 

“rambut saya panjang ustazah, ayah saya tak bagi potong, saya kena ikut arahan ayah saya, saya dibawah tanggungjawab dia”

(jawab mcm ni konon supaya dapat excuse la kan, pastu jawapan mcm berilmu jer…cehh)

 

 

“yer, saya tahu…tapi awak boleh kan sanggul supaya tak tinggi, tak menampakkan “bonggol unta” awak tuh”

 

 

“ok ustazah, saya try”

 

 

“awak kena buat ni bukan untuk saya, tapi untuk aurat awak. bukan try tapi buat”

 

 

 

balik rumah,

jenuhla berfikir macam mana taknak bagi nampak sangat sanggul nih…kalau lepas je, kompom nampak rambut kat hujung tudung…sebab panjang sangat…

 

 

then,

caranya adalah…hany jalin dulu rambut, jalin=tocang=dendan. alaa ikat selang selang jadi mcm lipan tuh. lepas dah jalin tuh, baru lipat then ikat…dan ianya berkesan memang tak nampak sanggul tinggi bak bonggol unta.

 

 

sekadar ingin berkongsi apa yang pernah hany alami…terpulang pada masing masing la…kita dah jalankan tanggungjawab untuk menyebarkan…nak paksa…memang tak mampu kan…

 

 

 

**sharing is caring…b nak potong rambut, susah rambut panjang…mandi wajib jenuh laaa…;)**

Komen
19 Komen

19 comments:

athifah saidi said...

hehe.stuju.mase skolah dlu ustaz pon ade cite.
sanggul tinggi berdosa.huhu.
gpon pkai bonggol unta xlawa pon.
ni tak.tinggi sanggul dr kepala

deAnza-wAnda said...

hhhii...ramai skang sanggul tnggi glerr... nak tjuk samggul ker ape ek? ade yang rmbut pndek tuh snggup p bli yang kat kdai punye tuh untuk tinggikan sanggul..haishhh...

Murni said...

tak sesuai ka...pakai tudung skrg mcm dah jadi trend..ada yang tak bertudng tetiba nak bertudung sbb nak ikut fesyen...skrg kan fesyen tudung mcm2 pesen....pastu pakai tudung bahagian belakang panjang berjela..tp bahagian dpn tutup atas dada secoet jer..haishhhh.....staff kerajaan pun ramai pakai mcm ni....haishhh pastu di pinkan plak kat belakang leher...sejibik mcm paderi

wida said...

dulu masa sekolah rmbut pnjg gak..
skrg dh kawen selesa rmbut pendek..senang nak urus:)

qasehraihan said...

ada jg ustazah zaman skolah dlu cerita gtu..tp zmn skrg org dh makin menidakkan smua benda2 yg baik gtu..huhu

qasehraihan said...

entry baru saya arini..
jmput semua baca..

http://qasehraihan.blogspot.com/2011/02/teruknya-perempuan-itu.html

nisyA said...

time skolah dulu mane2 pmpuan yg sanggul tinggi, bdk lelaki kate mcm bontot tv. Yela..tv dlu2 kn bhgian blakang tebonjol hehee

fiqkbe said...

fiq teringin nk bela rambut pjg. tp cmne ek? bila rambut dh pjg skit rasa ssh nk syampoo. kasi tips skit =)

misyamissyou said...

hoho kak..sy lak xsuke lgsung ade bonggol2 ni..mse skola dulu rambut pnjang bawah bahu lebih bape inci je..kdg2 tu lepas je..nasib la tudung panjang..ade skali tu kne tegur ngan kawan lelaki..mmg malu gile smpai xtgk muke dia berbulan..lepas tu terus je potong rambut, bile panjang xde lg nak lepas2..heee

mzhany said...

@athifah
ha'ah betol tinggi sanggul dr kepala


@wanda
wanda pernah tgk eh yg dijual kt kedai? akak xpernah tgk tp pernah mmbe bgtahu...


@murni
ha nani betol gok tu...ani kalu nok pin belakang tuh, dok leh la, kang napok pulok 2utir depang ni...malu weh tunjuk...ahaha


@wida
wida...beshnye rambut dah pendek...hany tgh nak potong gak nih


@qaseh
ummm mungkin lebih pada fesyen jd terlupa semua benda nih kan nauzubillah


@nisya
ahaha boleh plak samakan dgn tv eh. tp logik jugak kan....


@fiq
ahaha bg akak tak susah fiq, tp byk shampoo diperlukan...huhuhu

ardinihumaira said...

jangan tinggi sangat udah la ;)

mamaaizara said...

azi simpan rambut pjg sbb husband suka tapi pas lahir sofea trus potong..susah nak jaga..

nisa said...

haha..comella yg minta izin kt b nak potong rambut tu..org skrg ramai lg xsedar pasal dosa bersanggul tinggi ni, mak andam tu, sume pengantin sebok nak buat sanggul tinggi, pastu tepek plak sanggul palsu...ada plak yg tau, tapi buat jugak..itu lagilah dosa besar..hurrr

mzhany said...

@dni
betol jgn tinggiiii


@azie
ada anak lagikla kan, rambut panjang bila gugur, bahaya jugak kan...


@nisa
a'ah skrg mcm dh jadi trend pengantin kan, seme nak sanggul tinggi. eh dah ada perhiasan lak utk letak di sanggul tuh...

kella said...

hany serupa lah kita punya citer.. kita pun rambut panjang sebab papa tak suka anak anakpompuannya rambut pendek, kusut ler camne pun, tak bagi gak potong rambut! huhuhu...pertama kali potong rambut hingga pendek giler, masa tu masa abis belajar! tapi rasa bersalah giler kat papa pula..huuu..
pasal sanggul tu tak pernahla kena tegur.. tapi memang kita pun didedahkan tentang hal sanggul manggul ni dewasa ini... siap ada sanggul palsu sey.. ish..ish.. bertudung tapi pakai sanggul palsu, tak ke macam pakai rambut palsu jugak tu? hmmm

Faizal Syukri @ Peja said...

mmg xleh bersanggul... haram hukumnye

mzhany said...

@kella
alahai serupa ye cite kita. hany lak ms start keje, pergi potong, pastuh baleh kampong bersalah gile...ayah tanya apsal asyik ikat je rambut. padahal takot kantoi ahaha....

itu la skrg ni mcm2 kan...



@peja
yer peja, itulah dulu ms sekolah tak hirau sgt la psl ni semua...dah kena tegur br nak amik tahu semua kan...

rATu kEBaYA said...

hari tu nak beli anak tudung biasa.. sekali tengah2 belek tgk anak tudung tu ada bolat tebal kat tgh.. sebelum ni tak tahu.. bila tgk betul2 lah.. anak tudung bersangul palesu rupanya..

Norhafiza said...

betul tu hany..berdosa besar buat sanggul camtu..tp skang dh trend anak2 mudak skrang..takut wase!..