Ini Wilayah Hijau: Anda ada ANAK?


20 June 2012

Anda ada ANAK?

Assalamualaikum,


AMALAN KETIKA ANAK SEDANG TIDUR

Sebagai ibu bapa eloklah kita cuba lakukan kepada anak-anak.... 

♥ Setiap malam apabila anak tidur hendaklah kita wiridkan Ya Latif ke ubun-ubun kepalanya sebanyak yang mungkin atau 100 kali. seterusnya, 

♥ Membaca surah al fatihah 1 kali,alam nasyrah 1 kali.Berbisiklah ditelinga anak dengan lembut dan perlahan-lahan ketika dia sedang tidur dengan menyeru kepada nama penuhnya. 

♥ Bisikan tersebut hendaklah berupa nasihat, pujian dan perasaan kasih sayang kerana sesungguhnya percakapan kita kepada anak yang sedang tidur itu sangatlah berkesan kepada jiwa dan rohnya. 

♥ Ayah dan ibu juga hendaklah selalu menyapu air lebihan wuduk yang ada pada kita misalnya air yang masih basah di tangan ke muka dan ubun-ubun anak.


bersama anak orang, haziq nama baby...anak niza.

credit to: FB I.S.L.A.M
Komen
28 Komen

28 comments:

Deqla manjew said...

deqla xde ank..tp bakal ada ank nnti..insyaAllah...hihi...

Cik Nur said...

ciknur xde ank, masih bujang..
nanti dh ade ank, boleh amalkan.. :)

Chic Na said...

someday Insyaallah. :)

dyabunga said...

blh cuba ni utk bakal anak dia satu hari nnti..hihihi

ellynadyra said...

Tq for sharing

Nyue said...

nyue xde ag..kawin pun bleh ag..insyallah akan diamalkan apabila tiba masa nyue bergelar ibu...tq..nice

Fiza Amran said...

Terima kasih hany... lama x nampak hany enterframe

fazitaismail said...

selalu jugak baca lirik nie kat telinga adam smbil dodoikan dia..insyallah akan buat berterusan sehingga adam dewasa..)

Yumida said...

thanks utk perkongsian...insyaAllah bila ade anak nnti akan praktik bacaan yg ni

N.Aima K said...

terima kasih untuk perkongsian ;)

Masz Sidek said...

sy pun tak de anak.... masih bujang...
insya-Allah ada suatu hari nanti...
terima kasih berkongsi ilmu... :)

lelamaisara said...

oh...insyaAllah akan di amal kan...Tq

Wanieys said...

wani selalu juga amalkan untuk qalief...mak wanieys yg kasi juga semua petua doa untuk anak tu....thanks sharing kat sini..insyaallah wani akan terus amalkan :)

~Sweet Honesty~ said...

nnti nak amalkan tuk anak buah..bolehkan??

Masha Meisters said...

belum ada anak lagi...kekeke

tapi boleh apply kat anak buah masha...hehe

Ardini Humaira said...

InsyaAllah dni akan amalkan untuk si anak nanti :')

AzuraFazil DIN said...

nnt dukung bby zr plak ye..

Arina Shamsul said...

wah saya suka entri ini dear..thanks ..:)

onlajer said...

lagi - lagi kalau anak kita terlampau hyper, ye tak

fieza said...

insyaallah, yg mana baik, tak salah kita ikut..

fiezaradzi.com

Si Matatajam said...

Entry Terbaik la bg M.... Pas ni M amalkan... Tq..

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ said...

tq 4 sharing..
leh la pakat kite amal pasni.. =)

Ms Velentine said...

tq 4 sharing

Solehah Shamsuddin said...

xkwin lg.hehe apa2 pn tips yg bgus

uncle said...

satu tips yg bagus...kekaadan jer uncle praktikkan..selebihnya bila tidur anak uncle tak boleh dipegang..karang mengamuk hahaha

Dieyna said...

tips berguna.... sharing is caring

9n0L4 said...

nice sharing. bile la nak buat ni kan. Allah knows the best. ;)

CikMai said...

boleh la dipraktikkan ,suatu hari nanti :')