Ini Wilayah Hijau: Anak Anak Bongsu, Anak Perempuan berbicara....


18 August 2009

Anak Anak Bongsu, Anak Perempuan berbicara....

hari nih, di satu tempat, beberapa minit....perbicaraan bermula...berbicara tentang perkara yg mana semua makhluk ALLAH S.W.T ada...kurniaan DIA, anugerah DIA buat kita di muka bumi ni..

dialog ni bermula tlh lama, ni antara yg ingin di kongsi...

Anak tunggal perempuan : ha, boleyla raya thn ni awk cuti lame sket spend masa ngn mak ayah awk kt kg. da bley plan nk beli ape utk mak ayah...

Anak bongsu 1 : apa sy nk buat duk kg, duk umh lame2 bukan ade ape pon...

Anak tunggal perempuan : laaa...masa raya nih la nk duk umh lame..nk brsama mak ayah... slama nih keje dah berjauhan...

Anak bongsu pompuan: a'ah betol tuh...

Anak ke6-pompuan : (diamm jer smbil mendengar perbualan rakan rakan-amek port nih cuma xbersuara lagik).

Anak bongsu 1 : xder org gak kt umah, yg ni balek umh mertua, a** yg tu pon balek umh mertua, tinggal sy sorg2. bosan laaa....

Anak tunggal perempuan : ishh awk nih xkesian ke mak awk...xbaek ckp cmtu...

Anak bongsu 1 : alah..mak sy dh biasa ngn prangai sy..dia xterasa laaaa....

Anak tunggal perempuan : ishh mane tahu mak awak terasa...org tua nih bukan tunjuk apa dia rasa..xbaek tau buat org tua terasa...

Anak ke6-pompuan : ntah awak nih, sy yg dah xder **** nih terasa tau...awak xterasa lagik...

Anak bongsu pompuan: baek awk jaga sementara masih ada jgn nnti menyesal dah...

Anak bongsu 1 : alaa mak sy fhm sy...dia dh biasa laaa (dia nih ulang ayat same jer, tp dr gaya dia dah speechless dah)

Anak tunggal perempuan : (dgn sedikit sebak..) isshh awak nih dh byk tauladan tunjuk kt tv, mak ayah terasa hati...dah xde br menyesal....(xmmpu utk smbung sbb dah sebak sgt...)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Anak ke6-pompuan dan Anak bongsu pompuan diam...membatu kan diri, tidak meyambung kata kata Anak tunggal perempuan...

Perbicaraan ini terhenti disitu...dgn masing masing mendiamkan diri...bukan utk kondemkan si
Anak bongsu 1 , tapi kedegilan serta ke'sombong'an nya terserlah...ishhhh serius sgt sebak situasi tersebut... Anak tunggal perempuan pd asalnya ingin menasihatkan, tapi in da end dia lak yg nasihatkan diri sendiri...owhhhh.....

ummm,
mungkin si Anak Bongsu 1, ade reason trsendiri mengapa dia berkata begitu...or mungkin dia sbnrnyer tidak begitu, tapi di depan rakan rakan dia ingin menjaga ego dia...xmoo dgr apa pndapat org lain...or mungkin dia xmoo kalah ngn org lain dan ingin menegakkan pendirian dia...kata kata dia...sape pon tatau ape tersirat di hatinya...semoga apa yg keluar dr mulut dia..hanyalah kata kata semata mata...ameen....



Kenangi ibu bapa
Doakanlah sejahtera
Kita anak harus membela
Apabila sudah dewasa

Jangan biarkan mereka
Sia-sia di hari tua
Kecewa hidup dan merana
Kerna perbuatan anak derhaka

Bahgiakan mereka
Hingga ke hujung usia
Bila sampai waktu ajalnya
Anak soleh sebagai harta

Hai... Ibu bapa
Kami permata anda
Tidak jemu berdoa
Agar sejahtera terpelihara

Di dunia bahagia
Akhirat pun begitu jua
Inilah harapan kami semua
Moga Allah kabulkan doa


kesayangan ku....aku, yang dorang sayang...hehehe
mesti laaa...

P/S: entry nih bukan utk burukkan sape2, sekadar renungan....mungkin yg terlibat dlm ini entry, sedar bile membaca...tapi waktu berbicara dia tak prasan....
Komen
0 Komen

No comments: