بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾

Tuesday, June 23, 2015

Puasa dan Menyusu...

• بِسْـــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Bagi first time mommy macam hany ni, huiii ada la jugak kerisauan, tapi bila fikir balik...mesti lah okey je kan sebab tu semua kuasa ALLAH. ALLAH dan jadikan terbaek, puasa tu memang wajib, menyusu anak tu pun syariat kan. InsyaALLAH boleh menyusu walaupun berpuasa.

Tapi, yer lah kan...kena lah bersedia jugak. Rasanya ramai yang share macam mana pengambilan makanan dan minuman waktu berpuasa ni. Jangan cerita bab supplement lah kan, memang banyak je supplement kan. Tapi, makan dan minum tetap kena jugak kan. Jangan harap pada supplement ajer. Tapi makan minum tak jaga langsung.

Hany, untuk puasa kali ni memang tak ambil apa apa supplement lagi. Hany nak try secara biasa. Maksudnya makan dan minum yang betol betol lah.

Untuk hari pertama puasa, hany ikut apa yang ramai orang share. Minum air masak sejam segelas. Maksud nya malam sebelum puasa tu, minum sejam segelas air. Kental ok hany ikut. Hahaha walau pun dah tidur, tapi adra kan jenis kerap bangun nyusu, lepas susukan dia gigih bangun pergi dapur minum air. Dengan mata celik tak celik je. Lepas ni kena letak botol air kat tempat tidur.

Sahur, nasi dgn sayur ayam goreng. Minum air masak susu dan kurma. Hmm alhamdulillah puasa pertama kan mendung aje, hany pun gatal keluar dengan adra pergi bank la,ambil baju raya lah...haha boleh tahan penat jugak lah sebab dukung adra ni. Balik rumah sikit flat la,tapi alhamdulillah...

Lepas tu hany amalkan BERBUKA DGN SUSU CAMPUR KURMA. Sahur pun sama. Alhamdulillah... caranya 3biji kurma tu, hany carik carik kan, dam masukkan dalam susu. Buat suam pun boleh,sejuk pun boleh,selalunya 6.30 hany akan masukkan kurma dalam susu,biar kan je.then kul7, hany akan rendam gelas susu dan kurma dalam air panas, nnti kurma akan kembang la. 7.26 berbuka. Besh suam suam aje...

Alhamdulillah bertenaga jugak. Setakat hari ke5 ni memang hany tak ambil apa apa supplement. Alhamdulillah... takde lah melepek je penat kan. Lagi satu adra boleh tahan, suka ngempeng...kuat menyusu jugak. Selalunya cepat lapar, tapi mungkin hikmah ramadan, takder lah lapar beriya kan.

So,korang boleh cuba jugak lah cara ni.mungkin berkesan jugak untuk korang...

3 comments:

dya bunga said...

yang sahur minum air kurma susu mcm yang kat ig neelofa tu kn?? hehe..

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Alhamdulillah Allah permudahkan nampaknya Hany.
MM pun tak ingat situasi menyusukan anak di bln ramadhan.
Maklum dah berbelas tahun berlalu..

Rohani Hashim said...

Dya,
Eh taktahu pulak yg kt ig neelofa tu hehe kureng ber ig hany ni ;)

Mm,
Alhamdulillah mm, ALLAH permudahkan. Tp ye lah kena jugak jaga makan kan, amek mknan berkhasiat. Haha lama sgt tu mm, tu psl xigt ;)

Followers