Ini Wilayah Hijau: Ganu vs Klate


30 December 2009

Ganu vs Klate






ummm,
sepertimane ade antara korang yg tahu, Hany nih from ganu and MZ from klate...tapi kitorg jatuh cinta (wauuu) kat slangor...hahaha..berlagak...and kitorg kat omah idokler kechek loghat nogori masing2, tapi kekadang tuh tubik (refer maksud nih, kt kamus sebelah yer) gak loghat negeri masing masing kan...cth nya bile, ngader ngader gewdixxx ker, nak main mainkan ker...andd slalunye hany la yg banyak xfaham apa yg MZ katakan....pastu ade gak hany ngader ngader buat2 xfaham ;)


macam, dia ckp camni "nok g jale mano" pastuh hany pon akan cakap la... "bukang jale laaa...jalang..." pastu MZ kate lagik "jale", "bukang...jalang laaa"....pastuh banyak kali hany xmoo ngalah...sj ngader2...then MZ pon ckp "ho Jalang pon Jalang laaa" hahaha...ngalahla dia...sbb malas nk melayan...;)

ha, citer sbnrnyer pasal kehadiran family mertua sbnrnyer...ok, even hany nih org pantai timur...tapi utk ketahuan pengetahuan korg, sangat berbeza okeeey, loghat GANU ngn KLATE nih...aduhaiii, naek terpeleot lidah hany nak try kechek klate ngn family mertua hany...seyesss susah beb....setakat toksey, jale, bakpo, jolo tuh okey la kan...tapi cth cam terbengkalai? langkau? moden? ha cmno nak di klate kan...


ok, amek contoh MODEN, korang sebut perkataan MODEN bunyiknya camner?
hany sebut MODEN, DEN tuh berbunyik macam sebut DENGKI, korang?
tapi,
sependengaran hany, MODEN dorang sebut DEN tuh bunyik macam DENMARK...ha ni baru hany tahu...sebelom ni seyes xpernah hany dengar...mak aihhh..itu idok ler masuk perkataan perkataan laen lagik...ayyoooo, pendek kata mmg tergeliat la lidah hany nak cuba brckp loghat klate...udahnya, hurmmm rohani taram kechek ganu jer...tubik habih kang kang, lang, angg kat belakang tuh...hehehe

yang pasti,
banyak lagik perlu hany belajar and lalui...InsyaAllah...doakan untuk hany gak eh...ameen...








Komen
4 Komen

4 comments:

Nani said...

adeh..orang ganu pun susah nak paham cakap klate..
org jawa selangor lagilah gagal..huhu :'(

cik daisy said...

aku hingat lebih kureng je.. bole pahe2.. ni tak yer.. aku pun kepingin gak nk blajo2 kecek kelate nih.. maklom lar, pak mentua asal kelate.. kalo kelik kelate tu, tingin gak nk join kecek. hahaha! tp keras lg lidah ku.. bole harap rupa putih je lar, org sana ingat aku asal kelate gok :p

suamihanyisterizuki said...
This comment has been removed by the author.
suamihanyisterizuki said...

CIk ijo: hahaha xpe xpe, meh kite koho koho blajo k...

Kak D: ha ituler...igtkan kacang jer...hahaha hamek ko...tergeliat lidah...