Ini Wilayah Hijau: Udang Fresh


20 January 2010

Udang Fresh



sambung kembali citer di kedah...
masa hany kt kedah, kitorg stay kt umah ayah angkat hany, seme family pergi sabah so tinggal abah je la kan, maka kitorg pon duk la sana...sambl sambil teman abah hehehe....abah ni pesara tentera, abah ada kolam udang galah...

sepanjang duk sana, memang makan udang fresh r kitorg...kt umah abah nih, ada urusan beli dan jual udang...slalunya akan ada orang kampung yang mana mancing dapat udang, so dorg akan jual kat abah laaa, hahaha hany lupe r brape hengget sekilo abah bayar...then udang udang yang dah beso dah syok utk dijual...maka abah akan hantar ke restoren...slalunya restoren cina la yg amek...fuhh konpem la mahal kan....

tapi,
yang x syok nyer...xkira masa, ade je org datang nak jual udang laaa...kekadang 2,3 pagi pon ade org datang....abah siap sediakan loceng sbb kekadang xprasan org datang...

okesh, hany sempat snap pix anak menakan abah amek udang utk kitorg makan...hany hanya memerhati ;)


ha ni dia sebahagian udang galah tuh...
galah??? hurmm...



masukkan dlm bakul...
masa ni udang ni punye melompat xyah ckplaa...
menggeletik..huhu hany xbrani nk pegang...



ha, pas dh dpt tuh...
gunting aja dia nye sepit, sesungut, kaki...
masa ni kesian doww tgk...
da la chomey udang nih...
hany lagiii xbrani buat...
bygkan tgh2 duk brgerak, potong terus mane
yg xberkenaan....



taraaaa....
da siap potong...last skali
buangla otak dia yg kaler olen tuh...then
bley basuh n sedia utk masak yer....
masa ni idup lagik si udang nih...


ha tu la dia...udang fresh dari kolam...
nni kira amek yg kecik kecik lagik...ye la yg beso abah nak jual...mahai sikit...kalu dah dia mek yg beso utk makan...xdapat byk la kalau jual yg kecik kannnn...

hurmm
da bersara macam ni, senang kan..habiskan sisa sisa hidup buat benda yang diminati....



Komen
5 Komen

5 comments:

Nani said...

wowww, besnyer UDANG !!!
tp kalau masak dgn kepala dia lg bes , buat tomyam..ufff, hehe

cik daisy said...

larr.. ko x tunjuk udang tu dimasak hape lps tu? hahaha.. best giler mkn udang beso2!

fiezaradzi said...

sedap woo udang galah.. kt ne kedah tu hany?
- suke makan mee udang kat kedah..

MZ said...

kt Kota Kuala Muda :)

suamihanyisterizuki said...

cik ijo: dorg mmg msk buang kepala udang tuh...fuhh tomyam...siot r terliur beb...

kak d:hahaha, masak sambal jer...sbb nk makan cepat, lapoo sesgt...

fieza: hany xpernah mkn mee udang kt sane...ramai ckp sedap....xbrkesempatan lagik...