Ini Wilayah Hijau: Moral of the story


13 January 2010

Moral of the story




yer, saya nak bercakap pasal moral..moral aper?
hahaha, maff yer, hany mane ler pandai sangat dalam berkata kata...dalam berbahasa bahasi...ade ker perkataan bahasi..sasuke ko jer kan...

umm,
sbnrnyer hany nk wat ulasan la, pasal stori hany kt bawah ni...ni moral of da stori bagi pihak hany jer tau...org lain, maybe laenla kan...kan setiap orang itu berbeda kan...so tidak sama dari segi penerimaan, dari segi pemahaman mahupon dari segi ulasan...serta kkeberkesanan nya...

:: bagi hany la...dari stori n pengalaman yg hany lalui, khususnya dari entry di bawah ni :: 

  • Jangan Sombong
  • yer, jangan sombong, sbb nya...dlm kes hany la kan. kalau la hany ni sombong bangat kan, so sah sah la ko kurang kawan, kenalan...ye r sape yg tahan dgn org sombong... pastu, pd saat saat kite perlukan pertolongan, mesti susahla kan...da la ko xkenal org, pastu dgn sedara mara lak jauh...apa akan jadi pada hany waktu tuh...susah ok, susah... jadi, bagi hany jangan sombong...jangan susah nak bergaul dgn orang, jangan loket nak bertegur sapa... 
  • Kena Tabah
  • ni pon elemen nih, dalam ape saja kejadian, dalam apa saja keadaan tabah, sabar tuh kena ada...mahu tak mahu...korang kena jugak...sebab kalu kita tak tabah tak sabar, susah kita jugak...satu hapa pon xjalan kalu tak tabah tak sabar....
  • Kena Kuat 
  •   ha, bukanla bermakna anda kena kuat, macam kuat dari segi tenaga...tapi dari segi lahiriah, batin hahaha, merepek..kena kuat semangat...kena kuat kan hati... katakan la hany xkuat kan...mampos melepek la hany saat nih, seme mesti xjalan, merengek rengek, pastu yang paling penting, hany kuat kan jugak diri hany demi mak ayah hany...kalu ikotkan hati, memang hany xsanggup..xterjangkau akal nak buat semi tuh...tapi bila tiba saatnya...kita akan rasa sendirik semua tuh.

tetibe dah xtau nak ulas ape lagik...
macam dah stuck yer..bukan suck yer...da al lepas miting, otak full, perot pon full gak nih, makan pisang banyak..ok la aperpon, setiap insan di dunia ini, pasti akan di uji, akan melalui keadaan dimana sangat menguji dirinya yang mana mengatasii kemampuan diri...yang tak terfikir dek akal...yang pasti, kita sendiri yang harus mengawal serta mengatasi nya, dgn bantuan orang orang di sekeliling kiter....hargai segala apa pengalaman yang dihadapi kerna semua itu tidak mungkin berulang...

juga, setiap insan ujian nya adlah berlainan, jgn meratapi diri kerana susah...kerana dugaan yang berat...ketahuilah ada lagi insan yang lebih berat dugaan pada nya...semua nya adalah ketentuan Ilahi... baek buruk kita sebagai umat, terima dgn tabah dan sabar...





Komen
0 Komen

No comments: