Ini Wilayah Hijau: Mari Belajar....2


24 February 2010

Mari Belajar....2



kali ni mari belajar perkataan GANU...xmoo buat perkataan KELATE dulu...merajok...MZ cakap failed.... xsupport langsung kan...


SE'EH

bunyik sebut, SE' tuh macam sebut perkataan SELAK, tapi kena bunyik kan ' tuh, macam sebut SEKS, tapi tak bunyik S tuh...EH pulak...ayyyooo susah nye nak tulis camne bunyik nye...wink wink wink...ayark EH xtau la nak explain cmner tapi bukan bunyik Eh cam dlm ayat ni, "Eh, ko nak kemana tuh..."


contoh ayat yang menggunakan perkataan SE'EH ni...

Owoh, banyok ngat makang takdi...se'eh wase perok ni...

Banyak sangat makan tadi, SENDAT perot ni...

ha, oleh itu tentu anda dah dapat agak kan, makna SE'EH adalah SENDAT, KETAT, PENUH....kalau perkataan jawa lak KEBUNTAT...hahaha betol ke tuh...zai yg ajar...


RATE RITI

okeh, perkataan kedua adalah RATE RITI...RATE tuh cara sebut TE adalah macam TERIK...ok dapat kan!

contoh ayat:

mu letok daner gok pisa tuh, RATE RITI carik, dok jupe jupe....

kat mana ko letak pisau tu, cari habis tempat dah, tak jumpa jumpa....


rate riti nih, lebih kurang macam merata rata la...ha dari ayat kat atas faham kan penggunaan rate riti tuh?




Komen
1 Komen

1 comment:

MZ said...

haha merajok lak.. letak la dialek ganu hok pekak2 sket.