Monday, September 22, 2014

Ikhtiar dan Usaha Untuk Hamil: LPPKN part 2

• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •

Assalamualaikum,

Okay, Sambungan entri rawatan di LPPKN. Okay, yang sebelum ni lepas appoinment pertama, Bulan Januari 2014. Hari pertama period kena call LPPKN untuk buat appoinment ke 2. Appoinment ke2 adalah untuk buat ujian darah, suami isteri kena buat ujian darah ni. Ujian darah ni adalah antara hari ke2 hingga hari ke 5 period. Maka, kami pun dapat tarikh untuk appoinment ke 2. Maaf hany lupa tarikh ;)

Sampai masa nya, macam biasa menaiki LRT ke LPPKN. Nurse jer yang attend untuk ujian darah ni. Memang tak jumpa doktor lagi. Cepat jer untuk appoinment ke 2 ni. Ambil darah jer dan diberi penerangan lah.

Diberi masa appointment ke 2

Yang no:
1) hany dah buat, call masa 1st day period. 
2) datang ke klinik untuk ujian darah, ini lah yang hany pergi untuk appoinmetn ke 2 ni. 
3) HSG hany tak perlu buat sebab dah buat masa rawatan dengan Az-Zahrah. Keputusan tu masih boleh digunakan lagi. 
4) Datang lagi pada hari ke 21 period. Yang ni hany terus dapat tarikh la, sebab kan boleh kira dari hari pertama period.

Ini bayaran untuk appoinment ke2. Bayaran ni termasuk bayaran untuk ambil darah masa appoinment ke 3 nanti. kira bayar in-advance la...

Sambil tunggu nak buat bayaran, hany nampak la nama doctor di kad hany. owh man..dapat doktor lelaki, Doc Ghafar nama dia. Setel bayaran semua, kitorang pergi kaunter cakap dengan nurse, boleh ke nak tukar doctor perempuan.

Hany: "Boleh ke kalau saya nak tukar dengan doctor perempuan"
Nurse: "hmmm tak boleh la kak, ni pun kita ikut jadual doctor ni"
Hany: "Memang tak boleh langsung ke tukar?"
Nurse: "Kak, doctor Ghafar ni bagus kak, ramai jugak berjaya mengandung lepas rawatan dgn dia"
Hany: "Ha xper la pasal tu, tapi memang tak boleh ke tukar dengan doktor perempuan?"
Nurse: "tak boleh la kak, susahla kalau semua orang mcm akak, nak doktor perempuan semua...."

Okaylah, dia dah start macam tu, maka mengalah lah...kang tak pasal pasal berpanjangan pulok kan. Tapi dalam hati macam sikit kuciwa lah. Tapi yer lah, dah kau pergi kerajaan punya kan, bukan main boleh pilih pilih ni, lain lah pergi swasta kan.

17.2.2014
Kami ke LPPKN untuk appoinment ke 3 kami, tapi kali ni hanya hany jer yang ambil darah untuk ujian. Kali ni just ambi darah sahaja. Then setel, boleh terus balik. Bayar pun dah setel masa appoinmet kali ke 2 baru ni. Suami ikut jugak walaupun dia tak terlibat apa apa kali ni.

Nurse berikan tarikh untuk appoinment ke 4 dan kali ni akan berjumpa dengan doktor. Doktor akan tengok semua result untuk ujian yang dah dibuat sebelum ni, dan sama ada akan buat apa apa terus atau pun ambil ubat dahulu. Jadinya dari 1st visit sehingga yang ke 4, memang hany tak dapat apa apa ubat lagi.

Hany akan berjumpa doktor adalah pada bulan Mei 2014. hehehe sebab nya itulah tarikh paling terdekat yang masih kosong. Maka kat sini kena faham lah, bukan kita jer buat rawatan di LPPKN ni. maka bertabahlah menunggu Mei menjelma...

Dalam menunggu Mei menjelma, macam biasa hany masih teruskan mengambil QASEH GOLD, teruskan aktivit harian macam biasa. Lepas tu ada lah satu malam tu, kitorang tengok semanis kurma. Tajuk nya adalah berkaitan dengan Aurat ketika bersalin...lebih kurang macam tu lah. Ingat ingat lupa;) Apa yang hany ingat, kita kena cari dulu doktor perempuan sebab doktor perempuan ramai lagi kat Malaysia ni, kecuali memang dah tak dapat kan. atas faktor faktor tertentu lah.

Hany pun cakap kat husband, hany sebenarnya macam taknak pergi je appoinment di LPPKN tu, sebab dengan doktor lelaki. Ntah rasa maluuu sangat, memang lah usaha untuk anak, tapi ntah memang sangat malu. Husband pun macam faham la. Lagipun dia tahu apa prosedur kan sebab dah pernah lalui masa di Az-Zahra. Dengan doktor perempuan pun ada jugak perasaan segan, doktor lelaki apatah lagi kan.

Suami kata, okay macam ni dah dekat dengan tarikh appoinment, call LPPKN, tanya dulu apa prosedur akan dilalui. Kalau memang doktor yang akan tengok bahagian semua...maka kitorang takkan pergi lah. Tapi kalau nurse perempuan yang buat, kitorang akan proceed.

Tapiiii...
ALLAH makbulkan doa hany, Hany PREGNANT sebelum Mei menjelma. Jadi memang hany tak perlu jumpa doktor lelaki tu...alhamdulillah...syukur ya ALLAH...okay yang ni next entry lah yer ;)

3 comments:

Kamsiah yusoff said...

Alhamdulillah..semuanya dipermudahkan ALLAH..

salam kenal & follow sini

syukur said...

Syukur, semoga diberi kelancaran

Etuza said...

alhamdulillah, etuza baca berminat ni, berdebar..wah happy andding. bagus ya...kena bersyukur pada Allah kurniaanNya

~TQ Dear~

Followers