Ini Wilayah Hijau: Makanan Penghilang Bau Badan


06 May 2011

Makanan Penghilang Bau Badan

 

 

Pakai deodorent je la kan, hilangla bau badan tuh. huhu betul ker? mungkin ada yang berkesan. dan mungkin ada yang tak berkesan kan…

kekadang bila banyak bergerak tu, ha mula la nak bau tuh…hany pun ada masa macam tu jugak;)

 

 

jadi, mari kita tengok makanan yang boleh mengurangkan bau badan, jadi mungkin kita boleh amalkan…

 

 

TOMATO

 

Tomato merupakan antiseptik alami yang dapat membunuh berbagai macam bakteria, termasuk bakteria yang membuat tubuh beraroma kurang sedap. Seperti dikutip Curebum, bau badan boleh hilang dengan sering minum jus tomato. Disarankan minum jus tomato sebanyak tiga kali sehari. Jus tomato tidak hanya diminum, tapi boleh juga dicampurkan dalam bathtub, sebagai penambah ritual mandi Anda.

 

 

 

TEH HIJAU

 

Bau badan mungkin disebabkan oleh faktor lingkungan, seperti polusi, matahari dan debu. Bau badan karena faktor lingkungan dapat diatasi dengan bahan yang mengandung antioksidan. Antioksidan yang baik untuk mengalahkan aroma tidak sedap pada tubuh adalah teh hijau. Teh hijau juga memiliki aroma khas. Bila rajin meminumnya, maka bau segar dari teh hijau dapat keluar dari dalam tubuh.

 

 

 

SELEDRI

 

Seperti dikutip Foodscout, daun seledri dapat melawan bau badan. Kandungan seledri dapat melawan racun yang ada di dalam tubuh penyebab bau badan. Jadi, jangan lupa memasukkan seledri dalam makanan sehat Anda.

 

 

 

JUS RUMPUT

 

Jenis rumput tertentu dapat dijadikan sebagai minuman. Mungkin kedengarannya aneh, tapi jus rumput sudah banyak dijual di gerai minuman yang ada di mall-mall. Dilansir dari Foodcourt, khasiat jus rumput dipercaya dapat mengatasi aroma tidak sedap pada tubuh.

 

 

hurmm,

mungkin kita boleh sama sama amalkan…

 

 

 

**JUS RUMPUT tu boleh ker hany nak telan? bau rumput yang sedang dipotong pun hany nak muntah**

Komen
14 Komen

14 comments:

munna said...

rumput apa yg boleh buat jus agaknya...

p@kcikLie said...

fikirkan badan kita sentiasa wangi je...hehehe tu pasal la bau badan sendiri tak perasan.
n elakkan makan bawang mentah ...musyuk la !

Hanis MY said...

jus rumput owhh tidakkk macam tak boleh telan je..mcm kucing la pulak hehe kucing kan kadang suka makan rumput...rupanya ada fungsi rumput tu hehe...

fazilzura said...

aikkk entry kite samo le today wakakakak

Irfa said...

emm..boleh cuba ni.biasalah kalau time kelam kabut waktu pagi tu terasa tak selesa bila badan berpeluh.. :-)

Norhafiza said...

hihihi..rumput tu takleh lee..yg lain tu ok je.. a a, No pun bantai deodorant je hihihi

Fiza Amran said...

waahhhh rumput? dh mcm lembu plak. but good info

Oasis said...

bau rumput after potong mmg best la Hany...rasa fresh jer. tapi tang makan jus rumput tu cam tak sanggup la. Nanti x pasal2 kluar bunyi:

moooouuuuohhhhh.....

mzhany said...

@munna
ha tu la kakmunna, musykil jugak nih


@ciklie
ha hany pun ada dgr pasal bawang ni penyebab bau badan...


@hana
hana, sama la cam hany duk terfikir camne nak telan jus rumput tuh. eh kucing ada mkn rumput eh?


@zura
hehe xpe zura, sharing is caring...;)


@irfa
ha betol, bila asyik bergerak je, dgn peluh pastu shottt malu sgt...


@no
itu la no, rumput tuh sebut je pun dah erkkk, nak minum lagi la kan...


@fiza
ahaha, hany pun taktahu fiza...


@oasis
alaaa hany takleh bau, busuk sgt bau rumpur lepas dipotong. ntah hidung hany takleh trima...

wida said...

jus rumput?erkk

x ade ke petua yang x payah makan..nak diet ni, hehehe

TiKa LEh said...

ada ek jus rumput??xpnh thu pun..hoho

misyamissyou said...

aaa..mmg suke makan tomato..seledri tu saderi ke?

mzhany said...

@wida
huhu wida diet pun kena mkn, kang xde tenaga..chewahhh nasihat kunun;)


@tika
haha sama la tika, ade ker eh...nak kena search gak nih...


@misya
ahaha misya akak copy apste jer, ihhihi sederi kot...

SRenungan said...

terima kasih..
info yang berguna.. :)