Ini Wilayah Hijau: Tak perlu nak kutuk kutuk, ingat kita ni sesama melayu, sesama ISLAM…


13 June 2011

Tak perlu nak kutuk kutuk, ingat kita ni sesama melayu, sesama ISLAM…

 

 

Terjumpa gambar ni dari blogger Terengganu, NO sakit hati jugak la rasa bila baca kan.

 

 

249681_191495400900861_100001212080279_539823_1462937_n

 

Takkan kerana bolasepak yang TERENGGANU MENANG, sampai buat status macam ni, kamon laaa…takperlu nak kutuk kutuk macam ni, sepatutnya semangat kesukanan tu yang  perlu diterapkan. eh yer lah hany terasa dowh, hany orang TERENGGANU. ko tak suka pun, tak perlu la nak ekspresi kan sampai macam ni.

 

 

ingat dan SEDAR sikit, kita tak perlu nak berpecah belah sesama ISLAM, sesama MELAYU ni, fikir kan sikit, orang bukan ISLAM seronok duk tengok kita ni makin berpecah. ni baru bab loghat ni, kalau masuk bab politik lagi haru…

 

 

tolonglah, matang sikit la. buat apa nak kecoh kecoh, adat pertandingan kan, dan 1hal orang Terengganu, tak perlu lah nak provoke lebih lebih, dah menang tu, celebrate la secara betul yang GANU menang, jangan naikkan amarah orang yang tengah tak puas hati.

 

 

bagi hany yang berkahwin dengan orang KELANTAN ni, masing masing ada kelebihan. apa perasaan ko (org yg buat status ni), kalau KELANTAN pulak dikutuk, melenting kan kan kan…dah dah, takperlu nak macam ni. BERSATU lah…bukan BERCERAI hanya kerana bolasepak…

 

 

Dok kesoh pong aku cakap bunyi ang ang ni, ni loghat aku, tok, tok ki aku dari dulu g cakak gini, yang mu orang nok sakit ati bakper? dok wahi dengor lari ar. jangang r duk kutuk kutuk. orang pong ade prasaang gok weh. pikir gok sket! aku memang makang telo penyu, doh ganu memang tepak penyu telo nok wak ganer.

 

 

**sampaikan lupa nak letak Asssalamualaikum kat depan entri**

Komen
16 Komen

16 comments:

r.i.t.a said...

aku suke jek dgr dialek-dialek negeri-negeri len. Membuatkan aku eksited giler nk dgr derang berbual. *hope ko xsalah phm ape aku try nk ckp ni*

mzhany said...

@rita
ahaha ye aku faham. mungkin ada sesetgh org tak suka dgr dialek ni kan, sbb pening kot boleh pengsan, tapi tak perlu la nak kutuk mcm ni, nk provoke org namanya nih.ahahaa emo plak...

eh eh, aku suke dgr loghat kedah.hohoho tapi tak reti sgt nak ckp loghat kedah...

Ardini Humaira said...

a ah tak ke mananya kalo mengutuk. dapat sakit ati je kan :)

fazilzura said...

org tu yg x paham tu , dia dengki psl x reti nk cakap ganu, kahhhh

azie said...

org yg kutuk2 ni jeles sebenarnye ganu menang..akk tak kisah pun sapa menang..rezeki masing2

~aSFaLiZa~ said...

hok aloh. bio je la deme2 ni. entah apa2

Norhafiza said...

tu la hany..rase macang kite nim hina sangat la sapa larat kate gittu..

Ena said...

sbb utamanya TRG menang.. dialek ganu plak jd mangsa.. adehh la..

nampak nau la tak matangnya berfikir.. kalah menang tu kan adat pertandingan.. dah tertulis kali ni rezeki milik TRG.. terima je lah..

adna^madhiha^ said...

mungkin hanny owng tue ada masalah kot..tue yg dia ckp mcm tue..mn2 loghat setiap negeri ada keistimewaannya..betui dakk..

mzhany said...

@dni
ha'ah dni betul tuh, tak kisah negeri mana pun janganlah duk buat lagu ni, sapa sapa pun marah


@zura
ahhaa zura faham eh???


@azie
a'ah kan kakazie, macam2 la hai skrg ni...


@as
ahaha terasa sket weh..


@no
sabo ye no, meh kita sejukkan diri kite...


@ena
a'ah ena kan, fikir kan pertandingan je la kan...bukan ape pun...

Azi said...

alamak sape yg teruk sgt tuh...adik ipar azi org ganu, xkisahlah bahasa apa pun janji 1 malaysia..peace..

aanie said...

x payah la nak gaduh2 pasal bola....isu kenegerian ni sensitif skit....

naniklang said...

aduh, ade gak ke saiko camni..
kuang hajau betul, blom dia dengar lagi cakap jawa, sepatah haram pasti xpaham butir dia, hehe

rilek beb, biase la tu..bila dah menang sure ade yg dengki..

-nukilan ko dlm bahasa ganu tu, aku rasa aku paham ;)

misyamissyou said...

em jay! ade jugak org mcm ni..sifat kenegerian yang sangat negatif! sy yg org johor ni faham je org ganu, kelantan ckp ape..kak, org ni xyah duk malaysia la kak kalau nk ngutuk cm ni..

mzhany said...

@azi
ha betol la kan azi, ntahla manusia ni...


@aanie
a'ah betol kan ani, dah banyak kali benda yg melibatkan isu kenegerian ni berlaku, ada lagi yang amek remeh.


@nani
ahaha cuba ko cakap jawa beb, tapi letak translate la yer...hehehe aku tahu minggir minggir wak datang...hihihi dengar kat sinar.


@misya
hohoho behs r misya ni, faham eh. yer lah kita kan duk bermasyarakat kan...tak kesah la kalau taknak faham ke ape, tapi jangan la sampai macam ni kan...

~: nisa :~ said...

tersentap baca komen tu....