Ini Wilayah Hijau: PISOH


08 June 2011

PISOH



السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ


Mari Belajar,
Perkataan KELANTAN yer. dah lama tak buat kelas belajar nih. ampon asyik lupa jer nak buat entri Mari belajar nih.


ok, perkataan hari ni adalah PISOH. MZ cakap PISOH tu bermakna USAHA, IKHTIAR.


contoh ayat:

situasi dia macam ni, kepala paip air di sinki rumah hany asyik terkeluar je airnya, makin hari makin kuat. sebelum ni MZ dah balut apa benda ntah, tapi semalam air keluar lagi.


makanya, tadi MZ cakap kat hany,


“ujung minggu ni kena PISOH lagi la ni”
hujung mingu ni kena IKHTIAR lagi la ni.



hany pun, tercengang. Ha! PISOH, gapo PISOH tuh. kalau lagu tu hany tahu la, sokmo karaoke…”jangan Pisohkan aku dan dia…tuhan tolonglah ku cinta dia…”



Pastu MZ cakap lagi. tengok dok dalam cerita hantu kak limah balik rumah, kan tok bomoh yang kelate tu ada cakap, masa kak limah di tangkap tu.


“patutla aku PISOH tok leh, buke atu, ore ruponyo”
“patutlah aku IKHTIAR tak boleh, bukan hantu, orang rupanya”


ha, kiranya tok bomoh tu kan tak berjaya, sebab tok bomoh tu terer untuk hantu, tapi kan kak limah tu orang bukan hantu, maka ikhtiar/usaha si tok bomoh tak menjadi la.


ha, itulah maksud PISOH. hany pun baru tahu ok!


face_question_mark


sekian pembelajaran kita hari ini, sehari 1perkataan…ahaha…
Komen
9 Komen

9 comments:

qasehraihan said...

kakakaka...pisoh nyer nk oyak ko ore tu gak..nyer pehe ke doh tok tahu..hakhak

saya trg..tp reti la jg kecek klate..hehe

fazilzura said...

1st time jgk dgr ayat tu ..

selalu kalau ckp PISOH tu cm berpisah jek

apak cikidong said...

apak sungguh2 ni pisoh mzhany ekkekeke buley ke gitu???

syalinda johari said...

hani, p beli paip baru weh. bila nak masuk umah baru? ampa bg notice awai kat cina tu 2 bulan..

wida said...

x pernah dgr lagi mksud pisoh ni..

mzhany said...

@qaseh
hehehe kak, sy ganu gak, tp byk la perkataan kelate ni hok tak fhm huhuhu


@zura
a'ah zura, itu la kalau pisah tu mmg tahu la kan


@apak
huhu buleh la kot apak, ahaha tak master sangat ;)


@syalinda
ahah itu ler mmg nak beli la ni. awal bulan 7 masuk umh baru. kitorg bg notis 1bulan jer.


@wida
hihihi betol wida, hany pun tak tahu ;)

fiqkbe said...

fiq pn x pernah dgr jgk =D

Miss Mirror said...

Lamo doh Mek tok kecek Kelate la Hany.. Pisoh tu Mek ingak "berpisah". 360 darjah tersimpang makna dia rupanya...

Anonymous said...

Ada lagi maksud PISAH yang kami selalu guna dulu.. hehe

PISOH = USIK
PISOH = SAJA