Ini Wilayah Hijau: Sambal Belacan versi bonda mzhany


21 June 2011

Sambal Belacan versi bonda mzhany



السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ


Masih lagi cerita balik kampung,
ahaha haruslah kan, walau sekejap mana pun balik kampong, pasti banyak benda yang dilalui, yang dimakan tak payah cerita la kan…semua benda sempat kan jugak makan;)


180620115820 sambal belacan versi mak hany


Yang pasti, pauh kena ada kalau nak buat sambal belacan nih. kalau kat rumah tak ada, mesti la pergi cari. dah nama nya kampung, lalu jer bawah pokok pauh tu, ada la tu yang luruh kan. tak perlu yang besar pun, yang kecik dan tak masak lagi pun boleh.


Ramuan lain, macam biasa je lah, lada, gula sikit then tumbuk lah. maka terhasil lah sambal belacan seperti di atas. makan pulak dengan ikan singgang fuhhhhh….bertambah nasi 2,3kali.;)


kitorang kat ganu, panggil BELACAN jer. tak ada sambal kat depan tu. tapi BELACAN yang biasa tu tetap panggil BELACAN jugak. ahahaa tapi macam hany dapat bezakan la kalau mak hany mintak BELACAN yang sambal Belacan ni atau Belacan biasa tuh. dari ayat kita dapat bezakan….



**simple, tapi sedap…murah tapi memuaskan hati**
Komen
8 Komen

8 comments:

Hanis MY said...

sedapnyaaa hany ajarlah hana cemana nk buat...

wida said...

wida pon dah pandai buat sambal belacan versi trgnu ni..perggh, mmg terbaekkkk

fazilzura said...

aduyai sodap nyeeee

mzhany said...

@hana
nanti hany buatkan resepi versi hany eh... sabau.


@wida
fuyyo wida dah trerer...cayalah...


@zura
hihi sodap

Norhafiza said...

sedapnye hany,...No tau klo belacan mak kita buat mesti sedap..dengan manis masam dan masin secukup rasa....sedaaaaaapnye hany oooooi..

Azi said...

NMPK CAIR MCM KUAH IKAN BAKAR LAK KAN

mzhany said...

@no
a'ah kan..fuhh buat sendiri rasa lain jer kan


@azi
nampak cair tapi rasa pedas bleh tahan la, cukup lak rasa masam ada...

misyamissyou said...

fuh akak sy dah terliur ni..hehe pauh tu tumbuk skali ke kak? resepi request...hehe