Ini Wilayah Hijau: Bonda pulak yang terlibat…


01 July 2011

Bonda pulak yang terlibat…

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
Hany kat atas rumah ni, tengah duk sapu lantai masa tu. tiba tiba dengar la bonda tengah bercakap dengan jiran, Kak Y. hehe bukan niat nak pasang telinga mendengar perbualan orang tua, tapi terdengar, TER tau, kalau TER tu maknanya TAK SENGAJA;)


Kak Y : “Mek Ani TAKDOK lagi ker?”

Bonda : “Takdok rezeki lagi Mek Y weh”

Kak Y : “Dok aper lah, nok suruh jaga mok ayoh dia dulu la tuh”

Bonda : “hari tu, J ada tanya mek ani ngandung dok lagi. Ambe jawab lah TAKDOK lagi, lepah tu J kate ke ambe, IKUT KETURUNAN AMBE lah tu BERANOK lambat.

Kak Y : “ Ya ALLAH, bakpe lah kate gitu, dok baik la hai mulut”

Bonda : “Ambe senyap je Y eh, malas ambe nok gaduh mulut dengan J tuh”

Kak Y : “Biarlah, dok payoh runsing la, ada la rezeki nanti nanti tu”

Bonda : “ padahal Y, ambe dulu 3bulan nikoh, lekat doh. ni mek ani takdok rezeki lagi, bakpe lah nak kate KETURUNAN ambe sapa gitu sekali…”


Serius beb, SEDIH tak dengar? menyesal weh terdengar perbualan ni. Tak dapat hany bayangkan perasaan bonda hany masa J cakap macam tu kat bonda hany. di katanya hany ni ikut BONDA hany lambat mengandung, padahal masa bonda hany nikah, belum tentu J ni duduk sekampung dengan bonda hany, entah entah J tu pun tak nikah lagi.

Yer lah hany sedar, hany ni sama umur dengan anak J tuh, anak J dah ada 2orang anak, tapi tak perlu lah cakap macam tu.ishhhh…


(Mek Ani = panggilan hany kat kampung, Ambe = saya)
Komen
4 Komen

4 comments:

fazilzura said...

alahai , tu psl ler.. zr dulu pekak kan tinge je.. sedih tau .. tu org lain, kalau mak sdiri ckp gitu ... agak2 hany wat pe? huhuuhhu zr rs nak g jauh2 je.. sedih .. tp berkat sabar , alhamdulillah ado akil.. but now the same kes jd balik.. malas nak pk2..

insyallah , Allah s.w.t tu menduga kite tuk bg hikmah yg beso tuk kite.. saba key

IbuDhira said...

mmg sakit telinga..sakit hati ni kalo ade org ckp ikut sedap mulut dia je..tak pk ke rezeki tu dari Allah..kalo Dia kata jadi jadi la...kalo tak ade la sbb dia..dia nk duga hamba dia..apa2pun Dia nyer plan adalah yg terbaik utk kita...kata2 yg sebegini hany jgn ambil hati..yg penting korang dua suami isteri jgn putus asa..ok..usaha usaha usaha..chiayuk2!!! insyaallah..akan tiba masanya..

So Shy Lady said...

jangan dlayan sgt org mulut cenggitu...

ksian kn org mcm tuuu...guna nikmat Allah utk sakitkn hati org. apa dia dpt?

dosa..

sabar je lah.

wida said...

ala..mulut org mmg x leh tutup lah hany, sabar je lah yer.