Ini Wilayah Hijau: Mari Belajar : NEKAR


12 July 2011

Mari Belajar : NEKAR

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ

NEKAR adalah DULANG. alaaa DULANG yang kita buat lapik gelas tu kalau ada tetamu datang kan. ha kelate panggil NEKAR.

situasi:
hany buat air ni, dah siap semua…hany pun ambil gelas dalam 5biji. sebelum sempat hany bertanya kat mana dulang tuh, tiba tiba mak mertua hany pun cakap:


“Kak, amek NEKAR kak, kak ani siap buat air doh ni”


so, berdasarkan situasi maka hany pun faham lah yang NEKAR itu adalah DULANG. dan tanggapan hany diperkuatkan lagi apabila adik ipar hany datang sambil hulurkan DULANG pada hany. hehehe tak la termanggu manggu apo ko bondo eh.

owh yer, kalau loghat GANU pulak, DULANG ni kitorang panggil TALANG. sebenarnye TALAM, tapi dah di terengganu kang maka jadilah TALANG. hehehe…

dulang rotan set 3
Nekar Rotan…

Ha, meh la menziarahi perniagaan HAJI CRAFT nih…banyak NEKAR yang dijual;)
Komen
3 Komen

3 comments:

wida said...

perkataan baru ni..ok pas ni guna sebut nekar lah, he

fazilzura said...

penah dgr , tp xpenah gune ayat nekar tu

mzhany said...

@wida
a'ah bg hany pun baru sebab mmg tak pernah dengar


@zura
huhu zura pernah dgr eh? hurmmm hany br je dgr tau. sblm ni mmg tak tahu