Ini Wilayah Hijau: Mari Belajar : SIYEK


18 July 2011

Mari Belajar : SIYEK

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ

Ha, kali ni kita belajar perkataan GANU pulak yer. asyik KELATE jer kan. hehehe rasanya hany tak pernah lagi buat entri pasal perkataan SIYEK ni kan. hurmm ni pun sebab membe hany yang mesej hari tu.

okay, cara sebutan adalah SI-bunyi adalah SI, macam bunyi perkataan SILA. YEK pulak bunyi E adalah macam bunyi E dalam perkataan EKOR.


SIYEK adalah bermaksud KOYAK


“bakper la duk SIYEK ketah tu, abih sepoh rumoh ni”

“Kenapa koyakkan kertas tu, habis bersepah rumah ni”


Komen
10 Komen

10 comments:

wida said...

tau perkataan ni..hehe

Norhafiza said...

hahaha..klo No tny anak2 ni mesti dorg tny balik maksud apa haha..

fazilzura said...

tau sgt2 ayat ni ...

syalinda johari said...

first taim aku dgr perkataan ni, nnt buleh guna neh unutk anak2 aku ..hahaha

mzhany said...

@wida
hihihi tahu eh...glemer la prkataan ni kan


@no
ahaha lepah ni anok no terer lgohat perok la pulok;)


@zura
hihihi


@syalinda
ahaha boleh la pelbagai kn sikit utk anak ko, sure pening si iris tuh

ch@ said...

ooo siat. jadi siyek. faham cikgu hijau. :p

PUAN SUE (asam.garam.gula) said...

pestime degr..hihi..

Hanis MY said...

wahhh baru tahu ni hany..

mzhany said...

@cha
oo cha panggil siat eh hehe ok ok


@sue
hihi


@hana
ummm kelate hany tak sure panggil ape...

ch@ said...

dapat bayangkan bila menyebut tu. tapi kalau kita still la, koyak kertas. hehehe.