Saturday, July 16, 2011

AL-Rajhi, CIMB dan Dr. Geetha


Semalam aku gi Al-Rajhi and CIMB bank utk replace ATM kad. Dua2 ATM kad aku patah.

AL-RAJHI 

Kaunter pertanyaan: Selamat pagi encik. Boleh saya tolong?
MZ: Selamat pagi. saya nak tukar kad atm. Dah patah.
Kaunter pertanyaan: boleh tp kena charger RM12 (sambil tekan nombor)
MZ: OK 

Belom sempat aku duduk, nomborku dipanggil sbb xde orang

MZ: Saya nak tukar kad atm. dah patah.
Kaunter: Kena charge RM12 (sambil pass borang). Isi nama, IC dan sign
MZ:(menunggu akak proses)
Kaunter: So, RM12 nak bayar ke nak tolak akaun?
MZ: Hmmm… saya bayar
Kaunter: Ni kad atm baru ni pin. nanti tuka pin baru ye
MZ: OK, terima kasih
Mudah bukan?


CIMB 

MZ: Saya nak tukar atm kad la. dah patah.
Kaunter pertanyaan: xleh guna lg ke?
MZ: Boleh lagi tp kadang2 dia tendang
Kaunter pertanyaan: Isi borang ni dulu (sambil hulur borang) dan bagi nombor
MZ: (mengisi borang) dan duduk menunggu giliran.

Nombor yg aku dpt ialah 3003. Nombor skg ialah 3002. Maknenya cpt la kan. aku tgk nombor yg timbul kat screen tv sume berkepala 1XXX dan 2XXX. org lain tgh menunggu ade dlm 4-5 org. Kaunter ade 8. 5min menunggu nombor berkepala 1 & 2 je timbul.

MZ: (dalam hati) mana nombor aku nih?

Lebih kurang 10-15min, baru la nombor aku dipanggil. Rupa2nya nombor berkepala 3XXX kaunter 7 je yg serve.

MZ: assalamualaikum. saya nak tukar kad atm. dah patah.
Kaunter: IC?
MZ: (bagi IC)
Kaunter: Isi borang ni. Nama, IC, sign.
MZ: (mengisi borang)
Kaunter: sign ni di setiap page.

Yg kena sign di setiap page ialah terms & conditions. Ade 4 page semuanya.

MZ: (menunggu proses)
Kaunter: (sambil menunggu proses siap, mengisi borang…)

Aku tgk la akak ni isi borang tp aku xtau borang pe. Tp bila aku tgk RM12, aku pasti 99.88% itu adalah charge utk kad atm baru dan semestinya dia nak deduct dari akaun aku.

Kaunter: Isi nama dan sign

NI pulak aku xpasti utk ape tp aku agak2 mcm list of name yg tukar kad atm baru.

Kaunter: Ni kad baru ni nombor pin. tukar pin baru kat bawah ye. Terima kasihh…


Bagi aku, aku lebih suka the way Al-Rajhi does their processes. 1 borang siap.

CIMB? 1 borang kat kaunter pertanyaan 1 borang lg kat kaunter sebenar. Kena sign terms & conditions, tmbh lg 1 borang kena tulis nama dan sign. Yg paling aku TAK SUKA ialah dia x bgtau pon yg kad atm baru kena charge RM12 dan dia akan DEDUCT dari akaun aku. Dalam ape2 cara skali pon customer berhak diberitahu!!

Selesai proses replace kad aku gi jumpa Dr. Geetha.

~MZ~

4 comments:

Anonymous said...

i tmbah lg.. CIMB nye servs LAMBATTTTTTTTT tekanan tui la kalau nak g wat urusan ASB .. sure i terus ke pos opis

Qaseh Suhaida said...

mmg nampak sgt bezanya.

sepatutnya...memudahkn pelanggan bukn myusahkn

dyea irdina said...

sy suka public bank...hehehhe laju giler klu kat konter..berdesup..cimb mmg cam siot skit..hehhehe terutama klu mesin deposit...selalu je ada hal..geram tul

AzianKhalil said...

dari zaman BBMB sampai skang saya guna CIMB..alhamduliilahh...takde lagi insident yang menggeramkan hati..

~TQ Dear~

Followers