Ini Wilayah Hijau: update pasal ayah


15 October 2010

update pasal ayah

 

Dah lama rasanya hany tak hapdet pasal ayah hany. ummm bukan melupakan, tapi kekadang rasa sedey sangat nak bercerita, lagipon kan nanti ada yang cakap sengaja nak pohon simpati dengan mengeluarkan cerita pasal ayah nih….

 

 

1) Masa hany balek kenduri sepupu

 

- Masa tuh lepas maghrib, hany lak ngan MZ berada di Mydin, mak kol, suruh balek cepat…katanya ayah nak cekik mak. mak terpaksa duduk kat luor rumah tak masuk langsung dalam rumah.

 

 

- Berdesupp kitorang balek, memang betol mak kat luor smbil pegang HP. Hany takotttt giler weih nak masuk rumah. tapi terpaksa la gagahkan diri masuk. MZ pon masuk, Alhamdulillah ayah tgk hany ngn MZ ok jer. kitorg duduk sebelah tilam ayah.

 

 

- Mak pon masuk nak g dapur, elok je melihat kelibat mak, ayah serta merta membeliakkan mata, dgn pantas nak bingkas bangun dari baringan nih, MZ pegang…hany pon terbangun skali…cuba tenangkan ayah.mak takot, terus keluar balek…

 

 

- seketika tuh, tiba tiba ayah pandang MZ, terus dia hulur tangan nak bersalam, MZ sambut, tetibe ayah menangis…fuhhh terus mata hany bergenang jugak…MZ duk terkumat kamit baca apa tah…

 

 

- Hany beranikn diri tanya ayah, kenapa nak cekik mak. ayah cakap mak bawak balik HANTU, ayah nampak muka mak HODOH, RAMBUT PANJANG, NAK CEKIK ayah….

 

 

 

2) Malam semalam nye citer…

 

- Mak tido sebelah ayah, tengah malam…tiba tiba mak dengar orang menangis…mak terjaga la….tengok tengok ayah yang menangis. mak dah risau…knaper plak kan, selalu kalau terjaga tengah malam, sebab sakit kaki.

 

 

- Mak tanya ayah, kenapa menangis kan. ayah citer, ADA “ORANG” AJAK DIA PERGI JALAN JALAN, MELAMBAI LAMBAI ayah. ayah cakap la TAKNAK, sekali “ORANG” tu cakap, “BIARLAH BINI MU TIDO DULU, KEKG MU TURUN LA BILE BINI MU TIDO DOH”

 

 

- terus mak hany tak tido tau takot ape ape jadik…..

 

 

Mak, citer semua nih tak la selalu berlaku, kadang kadang jer. kitorang pon dah tak tahu dah camne nak buat, ikhtiar tu memang la, panggil la jugak orang orang yang ada kelebihan dalam perkara sebegini kan. tapi macam ni la jugak keadaan ayah hany.

 

 

mungkin ini ujian ALLAH…hany dah selalu ajak mak ngan ayah duduk dgn hany, memang la hany tak mampu nak jaga 24 jam, tapi sekiranya tinggal bersama, ada la masa hany tengok tengok kan ayah. tapi ayah hany degil, taknak nya dia tinggal ngan hany.

 

 

yelah, rumah yang dia dah duduk berpuluh tahun kan, mesti akt situ jugak dia nak duduk…andai kata nak habis umur pon, rasa nya dia rela habis umur di rumah tu kan….

 

 

**balek raya haji nih, nak pujuk lagik untuk datang tinggal ngan hany**

Komen
4 Komen

4 comments:

azzey said...

hany: ayah sakit ape?

ardinihumaira said...

susah juga nak pujuk orang tua tinggal dengan kita kan kak. sobss

fazilzura said...

seram plak cite hanny ni ..
ayah hany sakit ke? selalu2 ler bukak surah2 Quran kt rumah ayah hany tu ...

* try le masuk blog kite.. ok jek ..

Norhafiza said...

sedeh la No baca citte ni..No faham sangat pe'el org tua2 ni..No harap hany bersabar banyak2 ya..