Ini Wilayah Hijau: Syaitan & Hidung


29 April 2011

Syaitan & Hidung



Assalamualaikum, salam pagi Jumaat!


Hadis Abu Hurairah r.a: Nabi s.a.w telah bersabda:

"Apabila seseorang dari kamu bangkit dari tidur, maka hendaklah dia memasukkan air ke dalam hidung dan menghembusnya keluar sebanyak tiga kali kerana sesungguhnya syaitan tidur dalam rongga hidungnya iaitu ketika dia tidur." (riwayat Muslim)



Tidak kiralah berapa besar lubang hidung kita atau macam mana bentuknya, kenalah kita ambil tahu sikit. Bunga akan berkembang segar jika disirami air, dan hidung akan berkembang megah bila dipuji ye dak. Bila kita nangis kekadang hidung pun tumpang nangis, kadang-kadang air hidung lebih banyak dari air mata. Malah ada orang jatuh cinta kerana terpesona dengan hidung seseorang. (ahaha hany tak kot, hidung kembang sejambak;)


Tahukah kita hidung adalah salah satu anggota yang amat diminati oleh syaitan. Masa yang paling sesuai untuk dikunjungi syaitan adalah ketika kita tidur. Ketika itu syaitan akan berkumpul di dalamnya. Tidak diketahui pula dengan tepat kenapa dia suka sangat dengan lubang hidung, tetapi ia boleh menganggu keupayaan kita untuk bangun dari tidur. Membersihkannya sebaik sahaja bangun dari tidur adalah satu amalan yang dilakukan oleh Rasullullah selain dari bersugi. Bayangkanlah syaitan buat sarang dalam lubang hidung kita, macam-macam dia bikin. (macam-macam adaa)




Oleh itu bersihkanlah sebaik bangun dari tidur. Cara nak membersihkannya:

1) Berselawatlah dan gunakan jari yang kecil,

2) bersihkanlah perlahan-lahan. Jangan gunakan jari yang besar atau sebarang objek kerana dikhuatiri hidung akan tercedera atau bulu hidung akan tertanggal, boleh jadi juga lubang hidung akan menjadi luas macam serombong kapal daa.

3) Nak bubuh sabun pun boleh, tetapi jangan le banyak sangat, nanti berbuih pulak lubang hidung tu, boleh lemas tu, kan susah.




Setakat ni tak ada seorang pun yang sanggup buat CPR melalui lubang hidung??? –> sanggup ker???


Kalau teringat sama-sama lah kita mengamalkannya kerana melalui hidunglah kita menyedut udara pemberian Allah dan dapat menghidu bau syurga (ini bergantung kepada amalan masing-masing).


**hurmmm, b jangan kutuk hidung syg ehhh**
Komen
3 Komen

3 comments:

munna said...

bagus ni...insyaALLAH akan kak munna amalkan lepas ni...nyah kau syaitan dari hidung ku

Ardini Humaira said...

InsyaAllah, sama2lah kita amalkan:)

wida said...

nice tazkirah:)

syaitan mmg suka bergayut kat tmpt berbulu ni..hidung, ketiak..