Ini Wilayah Hijau: Khutbah Jumaat Hari Ini


30 April 2011

Khutbah Jumaat Hari Ini


“Mereka (orang-orang munafik) menjadikan sumpahnya (atau akuannya) sebagai perisai (untuk menyelamatkan dirinya dan harta bendanya daripada dibunuh atau dirampas), lalu mereka menghalang (dirinya dan orang lain) dari menurut jalan Allah. Sesungguhnya amatlah buruk apa yang mereka telah kerjakan. “(Al-Munafiqun: 2).

Alhamdulillah mgu ni masuk mgu ke2 aku semayang jumaat di masjid area tmpt keje baru. Dkt 2thn aku semayang kat kedutaan Indon Jln Tun Razak. Kandungan khutbahnya ditentukan oleh khatib itu sndri. khutbah kita ditentukan oleh jabatan yg bertanggungjawab.


Khutbah hari ini menyentuh isu2 semasa dan inilah yg sepatutnye dijadikan isi khutbah. Tidak lain isu semasa skg ni ialah pasal kepemimpinan. Kepemimpinan kita skg ni dah semakin sesat dan menyesatkan. Aku xigt isi penuh khutbah tp ade satu bahagian aku still igt. Bunyinya lebih kurang mcm ni. Ni lebih kurang je. Aku cuba susun menjadi ayat yg dah igt2 lupa. Ayatnya bknlah 100% tepat tp yg penting intipatinya.


Kata Rasulullah akan ade di penghujung zaman pemimpin tidak mengikut ajaran yg sebenar. Mereka sesat, rosak, dah jahil. Tanya sahabat Rasulullah “apakah yg patut kita buat bila kita berada di bwh pentadbiran ini?”. Kata Rasulullah “carilah pemimpin/ulamak yg berpegang teguh pd ajaran islam dan sokonglah mereka kerana merekalah yg meyambung kesucian islam”. Kata sahabat Rasulullah lg “kalau takde pemimpin/ulamak yg memelihara ajaran islam bagaimana?”. Kata Rasulullah “kamu lari pergi ke hutan dan makanlah segala akar2 kayu dan ape saja sampailah kamu mati”.


sampai begitu sekali Rasulullah mengingatkan umatnye tentang kepimimpinan yg tidak meletakkan islam dan al-quran sebagai penentu hidup. Makin lama makin teruk pentadbiran di negara kita. Kalau misalnya di kg ade sebuah masjid dan tidak ade sorg pon yg berjemaah maka semua satu kg berdosa tp kalu ade sorg imam and sorg makmum je, satu kg terlepas dr dosa. Situasinya same mcm skg ni. Org kebykn mcm kita xberani tegur org yg berkuasa. Org2 yg berpegang teguh kepada ajaran islamlah yg berani. Kalau xde dorg ape akan jadi? tsunami?


Nota kaki:
Aku ade sabuah masalah. Kawan aku baru je beli lambo mgu lps. Aku pegilah tgk lambo dia lalu aku berkata “Wallahi Wabillahi Watallahi lambo ini aku yg punyer. Membe terkedu sbb baru je beli mgu lps tiba2 jd hak milik aku. So, think about it. Thanks.



~MZ~
Komen
2 Komen

2 comments:

mimi jazman_MJ said...

Sy x suka pimpinan kita hari ni. Tak tahu mana betul mana salah. :(

Hemu Hemu said...

tahu n faham ape yang dmaksudkan....org yang gemar bersumpah...ia adalah org yang MUNAFIK!!!