Tuesday, June 15, 2010

Buat TAB ke PAGES di blog





Ha, tadi ana soclose ada komen mintak tolong tunjukkan macam mana nak tambah TAB kat blog...alaa macm kat blog hany nih, yang ada HOME, **kenali MZHANY**....ha yang tuh ker. so di kala waktu lunch yang mana hany tidak keluar makan nih, maka hany pon rajin kan diri buat la tutor nih. 

yer yer, hany tahu and sedia maklom, banyak lagik blog yang lagik banyak info and tutorial nih, tapi tak salah kan kalau hany nak buat jugak. info dan ilmu kan...hehehe hany belajar nih pon dari blog kak jemah...heheeh viruspadu tuh, takkan tak kenal kot kak jemah pink yg glemer ituh.

ok jom kita mulakan....


1) ha mula mula pergi ke page elements, pastuh kelik pada add widget, ala mcm biasa kita nak tambah widget tuh. pastuh nnti popup keluar tuh pilih yang atas sekali iaitu PAGES. contoh mcm gmbr kt bawah. kelik shj tanda +, hany punyer dah ada sebab tuh dia cakap Already Added.




2) seterusnya, letak la kat bahagian atas tuh, macam hany letak atas sekali tuh...see see

ok widget dah ada. SAVE.


3) Seterusnya, pergi ke bahagian POSTING, maka akan keluar la macam gmbr di bawah ni. ini untuk new post kan. kat situh nampak tak, EDIT PAGES, yang ketiga dari sebelah kanan. ha kelik EDIT PAGES tersebut.


4) Selepas step3 tuh, nanti akan keluar la seperti gambar kat bawah nih

kelik la NEW PAGE sekiranya kamu nak tambah page (ini akan jadik TAB nanti).


5)Once dah kelik NEW PAGE, maka kamu akan terus dapat seperti yang kat bawah nih. nampak tak dia macam post entry biasa je kan, tapi kalau lihat betol betol, dia sebenarnya di bahadian EDIT PAGES.


6)Seterusnya, kamu tulis la tajuk nya, sebagai contoh hany tulis TUTORIAL (ini akan jadik tajuk kat TAB nnti) and then tulis la apa nak tulis kat bahagian entry biasa tuh....pastu, terus je PUBLISH. nanti akan keluar la di blog kamuuu.


7)contoh macam hany ada beberapa TAB kan...cara nak create TAB tuh macam yang dah di ajar ni la. ok pergi kembali ke bahagian PAGE ELEMENTS tuh, then pada wodget yang kita baru tambah tadik, di step 2 tadik, kelik edit. pastu akan keluar page seperti di bawah nih. ha, nampak tak...ni la list TAB yang hany dah buat. cuba tengok di bahagian bawah sekali. TUTORIAL. itu kan yang baru create tadik tuh kan.

katakan, nak susun TUTORIAL nak duduk sebelah home, just drag n drop je ke sebelah home tuh, pastu save.

8) taraaaaaa, dah keluar tab TUTORIAL.


9) Katakan la, tak berkenan lak ngan tab TUTORIAL nih, nak buang la...maklom ler tak berapa pandai nak buat tutorial kan. ok pergi kembali ke POSTING, then klik EDIT PAGES.

ha, kan ada EDIT, DELETE kan kt situh. nak buang just kelik je DELETE. maka takdok la pastuh. kalau kelik EDIT lak, kamu akan boleh edit apa yang dah kamu buat, contoh hany kelik EDIT di bahagian kenali MZHANY. maka kamu boleh edit ape2 yang dah kamu buat utk section kenali MZHANY nih. tingok la gambar bwh nih.


dan, kalau dah puas hati, jangan lupa kelik PUBLISH yer.

ok dahhhh...hohoho berpeloh gak buat nih hahahah tipoooo. ok ana dapat tak? kalau tak dapat...tanya la eh, xper hany tak kesah k...selamat mencoba....

8 comments:

ibudhira said...

wahhh..rajin nye..berguna jugak utk diriku..
tq hany

Rohani Hashim said...

borink asyik buat user manual ereservation ngn archibus jer kan...hehehe

nik said...

wahh..mekasih hany..nt nk tambah tab jugak la..hehe

wawa syaida said...

wawa pun ngah pk cam mane nak + tab...TQ +____+

HANNA PLEASURE said...

tq hany dear, tapi ana nyer still turun ke bawah la..mcm tak besh..klu nak buat entry yang sedia ada ke page gitew bleh x?

tq hany muah muah muah

theflow said...

dh terai!!tekiu2=)

Rohani Hashim said...

amirah, hehehe sonang je kan...

Zafira said...

Terima kasih ya! ^^

Saya dah cuba but saya letak di sidebar. Thanks again. =)

~TQ Dear~

Followers