Ini Wilayah Hijau: Dah tahu dah pasal plat 6D 8866 Q


16 August 2010

Dah tahu dah pasal plat 6D 8866 Q

 

 

 

Tadi hany ade search pasal plat 6D nih, hoho almaklom ler, jakun kan tak pernah tengok. hari masa balek dari keje, jumpa kat simpang nak masuk umah. kelam kabut keluar kan hp bagai kan…ahahaha…

 

 

ada jumpa kat forum pasal plat yang start dengan 6Dnih, ade gak 7D

 

6D menunjukkan 6 division (bahagian ke enam bagi negeri Sarawak) Q pula untuk membezakan antara nombor pendaftaran negeri Sarawak (untuk kawasan Kuching yg bermula dengan huruf 'K' ketika itu) dengan nombor pendaftaran bagi negeri Kedah. Pernah timbul kekeliruan apabila ada dua kenderaan yg berada di jalanraya di sarawak menggunakan nombor pendaftaran yg sama (contoh KH 1234) sedangkan salah satu adalah kenderaan yg didaftarkan di negeri Kedah yg dibawa masuk ke Sarawak oleh pemiliknya yg berpindah/bertugas ke Sarawak. Apabila ditambah dengan huruf 'Q' (contoh KH1234Q) baru nampak perbezaannya. Yg satu kedah dan yg satu lagi Sarawak. Ini berlaku pd tahun 80an.

From forum nih

6DA##Q/QR## = sarikei
7DA##Q/QP## = kapit
QK##/QA## = kuching
QB## = Sri Aman
QC## = samarahan
QT## = bintulu
QM## = miri
QL## = limbang/lawas
QS## = sibu

 

**ooo macam tu kaaa**

Komen
4 Komen

4 comments:

dd dudu said...

oooo baru pahammm~~

firdaus salleh said...

Sy ada no 6D9608. Tapi tak ada Q. Kira mcm mana pulak?

muhammad fauwaz zamzam said...

mana ade 7DA ? no 6D RUNNING abis sampai 6D9999Q then 6DA , ....No 6DA pun sampai 6000++ ....7D very limited , tak sampai 2000.....cuma ade 1900++ , terlanjur cakap saya nak jual 6DA1152Q,7D1558Q & 6D73Q ...email macgyver_737@yahoo.com

muhammad fauwaz zamzam said...

mana ade 7DA ? no 6D RUNNING abis sampai 6D9999Q then 6DA , ....No 6DA pun sampai 6000++ ....7D very limited , tak sampai 2000.....cuma ade 1900++ , terlanjur cakap saya nak jual 6DA1152Q,7D1558Q & 6D73Q ...email macgyver_737@yahoo.com