Ini Wilayah Hijau: HAMBAT


01 August 2010

HAMBAT

aper itu HAMBAT?

 

ahahhaa,

ok meh sini hany citer situasi dulu eh, maybe pastu korang akan faham. rasanya perkataan klate kot.

 

 

semalam, hany ngn MZ kan basuh rumah, pastuh kitorang basuh bahagian dapur, kitorang memang siram terus dengan air sebab nak cuci betol2, jadiknya banyakla air bertakung. kitorang pon sental sental la, gonyoh gonyoh, basuh basuh. tapi airnya masih banyak la…bertakong….

 

 

pastuh MZ pon cakap laaa:

 

 

“Hambat air kot pintu tuh”

sapu air keluar ikot pintu tuh. korang faham tak ni?

 

 

tapi, kalu GANU, HAMBAT tuh adalah HALAU.

 

 

ok, itu jer…

 

 

**nani ko faham tak nih?**

Komen
7 Komen

7 comments:

suzzsuzie said...

samala kelate pun org sebut hambat...tp orang kedah ada jugak sebut hambat coz adik ipar kak suzz selalu dok sebut...macam2 la...

ardinihumaira said...

hehe.. betul3... klatey pun sghupo jugok ;D

nani said...
This comment has been removed by the author.
nani said...

kalau aku dapat kenyataan sebegitu, aku rasa aku yg akan berhambat bersama air tu yakni, masa untuk main air.. =)

menurut bahasa klate,hambat tu sama erti ngan sapu ek beb?

nani said...

menurut bahasa kat kampung mak aku lak..
hambat, berhambat ni kadang2 membawa masuk beramai2 atau berpusu2 membuat sesuatu..

contoh ayat
"berhambat la dorang g rumah tok Su sebab ada Shah Rukh Khan shooting" ;p

Liza said...

biasa dgr masa dok hostel kengkawan pantai timur ckp

~aSFaLiZa~ said...

hahhaha. aku pun hambat tu halau dow. kelako la bahasa korg ni