Ini Wilayah Hijau: Mari Belajar perkataan Kelate


05 August 2010

Mari Belajar perkataan Kelate

 

 

 

 

Mariiiiiii,

kite sama sama belajar perkataan KELATE. yer hany pon banyak lagik perkataan yang hany tak tahu nih. GANU ngan KELATE mane sama kengkawan oiiii….

 

 

Mari mari…ha ini hany amek dari satu web, tapi seyes hany lupe sangat….ok kalau ade yang tak betol kat bawah nih sila betolkan yer….

 

 

Bokbong - spesis musang
Ttuyup - pepatung
Pok Kor - spesis mengkarung
Ike Kkhonge - ikan cencaru
Gelenyar,Gletah -mengenyam, getik
Saksoba = Absorber
Supik Gelenyar/supik rhokrhak - plastik bag (yang nipis tu.)
Buah Topoh = buah epal (diambil dr perkataan Arab "tuffah" = epal)
mokte = rambutan
kuk/kok = sekeh
njja = tendang
x cakno = x hirau
nyaknyo = kesian
bbaloh = kelahi
Ggaduh = nak cepat (double `G' means sabdu))
debe = berani gilerr
Bekwoh = kenduri (mungkin berasal dari big work)
Tohok = buang
rhukah = panjat
Ghohok = susah, payah
hungga = lari (bkn hungga bungga ekk)
cuwoh = curah
getek/etek = juga
tepoh = langgar
tubik = keluar
SIAK DUK GGOBAR = Jangan risau.. Don't worry, be happy!!!
IDAK KO = cuma
WAK GGOGHI = Bagi memulakan sesuatu.. to start with.(biase nyer dlm urusan perniagaan)
DEKPONG GAK EH = Kalau ya pun
Jjughuh = baik (jjughuh budok tu = baik budak tu)
Kelaghing = kesat/not smooth (kulit kelaghing = skin not smooth enough)
belengas = melekit
klikpah klikpah = terpinga pinga
lipotey = x tetap duduk
nneting = melantun

Komen
12 Komen

12 comments:

ozzy said...

lama x dengar perkataan pok kor hehe... ada lagi tu gedebe,nonne(bergayut)..

suamihanyisterizuki said...

ye r, lame gok dok dgr pok kor tuh, kecik2 dulu sokmo r dgr...

suzzsuzie said...

ggaduh tu klu org tak tahu dia ingat nk bergaduh..padahal kita cakap nk cepat...kelate ngn ganu mmg tak sama...

SURIA AMANDA said...

mampuih..sepatah haram acik x paham da kalau ada org kelate ckp dopan acik ni ha...

rATu kEBaYA said...

adalah satu dua perkataan yang selalu guna.. klu yang lain2 tu berbelit sikit lidah.. mungkin tak biasa...

ardinihumaira said...

dni suka sebut... jolow jolow! hikhik

nani said...

my eyes blink blink..

dang~ (pengsan)

nani said...

supik gelenyar..perkataan pertama alep ajar aku =)

suamihanyisterizuki said...

k.sue, ganu pon guna gaduh gok

ahaha, suria...sian lak tp hany kalu dgr dorg ckp agak tak fhm gak...hehehe

aishah, sama r hany pon tahu yg basic je laa

dni, jolow tuh maksud dia BETOL kan?

ahaha nani, aku yakin ko mesti sengeh je dgr org2 kg yg pekat2 cakap nyer tuh...supik glenyar tuh mmg femes ko...

MAMA AIZARA said...

masa mula2 kawin selalu dengar mak metua sebut perkataan LORAT. azi cuba nak faham2 masih tak faham..last2 tanya gak kat husband. Kalau Kl maksudnye berlagak. kat kltn rupanya sibuk.

nik said...

hahaha..nik ore kelate baco list nih pun bleh gelok besa..klikpah klikpah jugok ore luar kalo denga ore kelate kecek..

suamihanyisterizuki said...

aizara, ha dgr org2 tua cakap lagikla kan...


nik, hohoho bila baca apa yg tertulis bleh gelak,tp dgr org ckp xlak kan...