Ini Wilayah Hijau: Rapatkan SAF? tapi…knaper masih kosong?


19 August 2010

Rapatkan SAF? tapi…knaper masih kosong?

 

 

 

Hany cerita nih, sila jangan salah faham. bukan hany nak malukan orang dan bukan hany nak bangga diri ok. tolong sangat ok, tapi amiklah sebagai iktibar…sebagai renungan…

 

 

SOLAT ISYA’

 

ok,

macam biasa semalam hany g terawih. ok ada 3saf, dan hany berada di saf belakang sekali. hany nampak ada kosong di saf depan sekali.

 

1

ijau bulat tuh hany yer…

 

 

hany pon naek la ke saf depan sekali yang kosong tuh. PENUHKAN SAF, RAPAT RAPAT KAN SAF…selalu dengar kan???

 

2

ha, itu hany yang penuhkn kekosongan yang ada.

 

 

PENUHKAN SAF,RAPAT RAPATKAN SAF. sebelah KANAN hany ada kosong, maka hany pon bergerak la ke sebelah KANAN hany…

 

3

 

dan keadaan beterusan sehingga HABIS SOLAT ISYA’. korang nampak tak? hany bukan nak cakap ape la. ada kosong, knape tak bergerak ke kanan kan. ok fine, yang sebelah kiri tuh tak nak bergerak ke kanan.

 

 

but,

APE ORANG KAT BELAKANG TAK DER TANGGUNGJAWAB KE? TAK SALAH PON NAEK DAN PENUHKAN SAF TUH, TAK SALAH KAN.

 

 

maybe, ada yang merasa rendah diri, tak nak duduk di kalangan org org tua, macam TAK LAYAK. tapi ingatla, dalam solat nih, kita semua sama, xde beza nya dalam menyembah YANG MAHA KUASA.

 

Seyes, terkilan.

 

 

tapi bila tiba SOLAT SUNAT TERAWIH, elok pulak yang sebelah kiri bergerak ke kanan. masa SOLAT WAJIB tadik, di biarkan kosong. tak faham…tak faham….

 

4

 

 

Bukan tunjuk pandai ke aper, tapi ntah la tak tahu nak cakap aper. semoga kalian semua tak buat macam ni ok.

 

 

**Terkilan…;(**

Komen
8 Komen

8 comments:

Amanina said...

selalu juga kena macam tu.

kalau boleh biarlah saf tu rapat dengan bahu sorang kene bahu sorang lagi..

rATu kEBaYA said...

erm.. tak tahulah mungkin betul apa yg hany kata diorang ni masih merendah diri

suamihanyisterizuki said...

amanina, kekdg ada yg xsuke sempit sempit

aishah, hany pon ada rs mcm tuh, tp tu ler, nak tak nak la kan...kekdg sesetgh tuh, nak duk sblh yg kenal je

Liza said...

masa bdk2 nie kecik skit, liza pegi terawih kena solat belakang hujung skali sbb Baby mmg akan tertidur so tak nak ganggu org...tapi cubalah gak nak rapatkan saf

cikidong said...

orang tu takut nak gerak sebab takut batal sembahyang tu kekekekekekek

Anonymous said...

I would like to exchange links with your site www.mzhany.com
Is this possible?

suamihanyisterizuki said...

anonymous, leave ur url, so that i can link u...tq

Atiqahtuty said...

salam

just nak sharing. saya pun alami masalah lebih kurang sama malam tadi. rasa geram bila orang sibuk2 nak penuhkan tepi2 saf. sedangkan saf tu bermula dari tengah dekat dengan posisi imam kan.