Sunday, April 25, 2010

Air Kencing Tikus=Air Tebu ??? part 2














hany dapat komen dari seorang yang sudi betolkan fakta (eh fakta ker?), pasal entry hany mengenai Air Kencing Tikus=Air Tebu ??? semalam. ini adalah komen hafizahainaa



pertama, ada fakta salah sikit sebab penyakit leptospirosis/ rat's fever ni adalah kerana bakteria patogen iaitu Leptospira interrogans. bukan disebabkan virus. virus dengan bacteria adalah 2 benda berbeza.

kedua, Leptospira ni adalah type bacteria yang organotrophs yang basically serang organ manusia tau host lain seperti tikus. rasenya bacteria tu dia x hidup dalam tebu. but logic kalau tebu tu dah kene rat's pee dan tak dibasuh main kisar pakai machine dan enventually the drink is contaminated.

ketiga: basically, orang yang kena penyakit ni selain daripada dapat melalui salur makan. dia boleh jugak dapat dengan luka yang kita ada depat kaki dan berjalan dalam air yang mungkin juga bercampur dengan kencing tikus. sebab luka menjadi medium untuk bac tu masuk. selalu kena kalau keadaan banjir la. semua jenis air longkang, sawah semua bercampur dan kenalah hati2 kalau banjir.

dan... last but not least mestila terpulang kepada kita nak minum ke tak air tebu.


terima kasih hafizahainaa

4 comments:

Unknown said...

Tukang komen adalah seorang student medic, no wonder lah. thanks for info.

Rohani Hashim said...

itu ler...

hehe seb baekkk, dapat betolkan info...;)

F I E Z A I N A said...

roket: same same.

mzhany: terharu pulak ada post part 2. hehe. tenkiu tenkiu. takde la, saya hanya betulkan ape yang perlu dibetulkan sebab banyak source tulis salah pasal berbezaan bacteria dan virus. even trusted media pon banyak salah.
macam contoh: penyakit leptospirosis penyebab dia bacteria. kalau penyakit denggi, penyebab dia virus. tapi banyak orang tulis semua penyakit yang end up dgn kematian adalah dari virus je. dua dua tu lain... tu je. tenkiu mzhany.

Rohani Hashim said...

fiza, eh aina, hahaha mane satu ni nk panggil...yer agree, lagik lagik org cam kami yg kureng pengetahuan nih...

takpe, yang benar kita sama sama share yer...

~TQ Dear~

Followers