Saturday, April 24, 2010

Air Kencing Tikus=Air Tebu ???






Hany terbaca pasal air tebu dan air kencing tikus dari blog http://comot-pink.blogspot.com, hurmmm moh kite sama sama baca eh...


click gambar yer, utk besarkan ia ;)

benar atau tidak, terpulang pada masing masing punye penerimaan, pendapatan...yang pasti, kita sama sama jaga, awasi apa yang kita makan, apa yang anak anak kita makan, apa yang keluarga kita makan. sama sama kita menjaga demi kesihatan kita bersama....


3 comments:

Anonymous said...

takut nak minum lagi..

F I E Z A I N A said...

komen dari saya:
pertama, ada fakta salah sikit sebab penyakit leptospirosis/ rat's fever ni adalah kerana bakteria patogen iaitu Leptospira interrogans. bukan disebabkan virus. virus dengan bacteria adalah 2 benda berbeza.

kedua, Leptospira ni adalah type bacteria yang organotrophs yang basically serang organ manusia tau host lain seperti tikus. rasenya bacteria tu dia x hidup dalam tebu. but logic kalau tebu tu dah kene rat's pee dan tak dibasuh main kisar pakai machine dan enventually the drink is contaminated.

ketiga: basically, orang yang kena penyakit ni selain daripada dapat melalui salur makan. dia boleh jugak dapat dengan luka yang kita ada depat kaki dan berjalan dalam air yang mungkin juga bercampur dengan kencing tikus. sebab luka menjadi medium untuk bac tu masuk. selalu kena kalau keadaan banjir la. semua jenis air longkang, sawah semua bercampur dan kenalah hati2 kalau banjir.

dan... last but not least mestila terpulang kepada kita nak minum ke tak air tebu.

Miss Mirror a.k.a Sam said...

mcm2 versi ya..ada kata air minuman dlm tin, ni air tebu plak..hmm..mcm ni klu nk gi mana2 baik I bwk air sendiri dr rumah.

~TQ Dear~

Followers