Ini Wilayah Hijau: Belajar Loghat Ganu: JENERE


31 January 2011

Belajar Loghat Ganu: JENERE

 

 

 

JENERE,

bermaksud, LENA/LELAP/TIDUR.

 

 

 

Cara menyebut perkataan JENERE:

 

JE- bunyik macam perkataan JEMPUT-JEMPUT

NE- bunyik perkataan MENEPUK

RE- bunyik macam perkataan REMPIT

 

 

 

ha, yeayyy betol tuh betol dah tu cara sebutnya tuh. ;)

 

 

 

Contoh ayat:

1) Sori lah, jenere kejap tadi, sedar sedar dah masuk asar dah.

 

2) dang la jenere sekhelak

(sempat la tido sebentar/sekejap)

 

 

 

**hehehe, rasanya boleh jugak diumpamakan macam bunyi perkataan english GENERAL,;)**

Komen
8 Komen

8 comments:

~aSFaLiZa~ said...

dulu sokmo aku guna masa dok sana. skrg mcm dh hilang igtn plak. pastu kwn2 aku suak ckp mcm ni. hish dia ni. dh general bersatu la. hahahahha

fiq said...

hujan2 ni sedap nyer jenere... =D

ardinihumaira said...

jenegho... hehe :D

mamaaizara said...

dpt tahu perkataan JENERE ni time pas bersalinkan sofea. sbb baby asyik jenere je...mula2 tu blur jugak tak tahu apa maksud..

Norhafiza said...

hahaha..hok last skl tu beh..GENERAL...haha

nisa said...

jenere??hehe..lain mcm je kalo nyebut ni..boleh le tukar ayat tidur pd jenere..mau nganga org kt umah...hehe

mzhany said...

@asfaliza
ahaha, xpe nanti aku akan kuorkn perkataan ganu tiap hr bila ckp ngn ko. ahahaha bersatu dulu weih, baru jenere...;)


@fiq
ye fiq, memang beshhhhh


@dni
ha kelate mcm tu kan dni, bunyi o kat belakang;)


@azie
ehehe a'ah baby kan memang suke tido...eh sofea budak baek eh masa baby....senang azie kan


@no
ahaha tu la tetiba hany terfikir perkataan tuh ;)


@nisa
ahaha ha kompom la nganga kan...

fa10 said...

oghe klate panggil JENEGHO