Ini Wilayah Hijau: Belajar Loghat Kelate: PODA


21 January 2011

Belajar Loghat Kelate: PODA




Ha apakah maksud PODA?

PODA adalah kapur kasut. alaaa kan kasut sekolah adalah kaler putih kan. so setiap wekeend pasti kita akan sapu kapur kasut nak bagi kasut tu lagik putih. ha itulah PODA.


kapur


cara nak sebut PODA:

PO bunyinya macam perkataan POLIS
DA pulak bunyinya macam perkataan DAPUR


pastuh,
hany tanya la MZ camne bleh dapat nama PODA pulak. MZ cakap sebenarnya dari perkataan orang putih, POWDER ok! kan kapur kasut kan putih. so macam POWDER la. jadi bila di kelate kan jadikla PODA.


itulah asal usul PODA nih.


ye ke tak ntah MZ nih.


**hany akan buat entri pasal loghat ni berselang seli antara loghat kelate dan ganu, hehehe untuk di kongsi bersama…sharing is caring what;)**
Komen
7 Komen

7 comments:

shafida said...

penah dgr org tua2 kelantan sebut bolpen?. itu ambik dr orang putih gak...ballpen.....org tua2 sebut bolpen.

Norhafiza said...

hahaha..betul doh tu hany..org JOHOR panggil bedak pon PODA gop hehe..

Izan Ishak said...

betul kata norhafiza tu...sejak dok johor ni kan, izan dah tau rupanya bedak poda=bedak powder...

rAtU KeBayA said...

ooo dari ayat orang puteh ye..

tapi mmg banyak ayat kita tak kiralah loghat mana2 pun ada terselit sikit ayat org puteh tapi ikut loghat kitakan..

Miss Bluepinkiey said...

sarawak pun panggil powder tu Poda...:)

Hanis MY said...

hany pestaim hana dengar poda ni,nanti nk tny hubby kut2 la dia guna poda jugak ehhe..thanks for sharing... :)

Irfa said...

haha.lama x 'poda' kasut