Ini Wilayah Hijau: Belajar Loghat Ganu: Lebong


19 January 2011

Belajar Loghat Ganu: Lebong




LEBONG yer kawan kawan!


Cara sebut LEBONG:

LE – bunyik macam LE dalam perkataan LEBAH
BONG – bunyik BONG tu macam perkataang BONGKAR


Maksud LEBONG adalah TIPU


“mu gitu ar, lebong sokmo la…”  = kau macam tu la, selalu tipu







satu lagi perkataan ganu yang mempunyai maksud tipu adalah NAWOK. ahahaha bukan biawak yer. ;)


Cara sebut NAWOK:

NA – bunyik macam perkataan NANI
WOK – bunyik macam perkataan WOKEH…ahaha sowiii tak tahu apa lagi perkkataan yang ada bunyik WOK tuh ;)


**macam seronok plak ada segmen belajar loghat ni..eh mampu buat segmen belajar loghat jer, segmen TERJAH tu tak mampu la kan;)**
Komen
3 Komen

3 comments:

@juera said...

oo bru thu lebong tu apa..bru ni ada la org trg sbut perkataan tu..trus jd blur..huhu

Norhafiza said...

bagus2 hany..teruskan..No sokong seratus peratus..err dah tengok ke zizan wat 'dajal' lam oh yeah..hahaha..mmg kelako..pe2 pun tabik spring la kat zizan..dalam nih hany..

http://www.youtube.com/watch?v=MkP0_c7xIwk

mzhany said...

@juera
hehe seb baek dah tahu skrg kan...so nnti bleh la ckp balek kt org tu, sy dok lebong laa ;)


@no
a'ah hany dah tengok dah...huhuhu sengal la dorg tuh, tp mmg menghiburkan la...ok hany akan teruskan segmen ni...ahahaha ada segmen tuh....