Ini Wilayah Hijau: Filem Sosial


19 December 2010

Filem Sosial

Petang nih,
hany ada tengok cerita KL MENJERIT 1, alaaa se geng dengan KL MENJERIT tuh. semua tahu kan jalan cerita KL MENJERIT nih kan. alaaa kisah geng geng REMPIT.


ok,
apa yang hany nak ceritakan…bukanlah sinopsis cerita nih, gile ngko nak buat sinopsis berita dah bertahun kan. hany adalah peminat ROSYAM NOR. dulu dulu, masa filem dia tengah banyak kat pawagam, semua hany tengok.


KL Menjerit, Gangster, Castello, Janji Diana, Laila Isabella, Anak Halal, Kala Malam Bulan Mengambang, Bilut, dan akan datang tahun 2011 nih, LIBAS. haruslah LIBAS tak tengok lagik kan, kata tahun 2011 baru nak keluar.


castello

Gangster_01


Hany perasan la…
memang cerita cerita nih semuanya ada unsur negatif…almaklom ler, buat pasal merempit la, pastuh jual dadah la ape la kan…hurmmm pusing pusing berbalik la pada penerimaan kita nih kan. tapi nak taknak kena akui jugak, sikit sebanyak tetap memberi kesan.


tapi,
yang hany perasan la…dialog dialog dalam filem filem nih tidak sama dengan dialog dialog dalam filem sosial sekarang. korang perasan tak, perasan tak?


tak payah la hany nak bagi contoh kat sini kan. kan ada yang kata hany kondem filem lak. hany rasa dialog dialog filem sosial sekarang nih, melampau. kita yang dewasa, dah kawin ni pun dengar dialog macam tuh, aiiii panas je telinga kan. memangla dorang berlakon sahaja.


tapiiii
harus diingat…yang menonton macam mana? bukan semua boleh terima…yang boleh terima dan boleh proses baik buruk, ALHAMDULILLAH, tapiii yang tak boleh proses macam mana?


Sekarang, macam yang diketahui umum, banyak masalah sosial…setakat rempit, dadah…macam dah jadi biasa….masalah buang anak, sumbang mahram, dah makin menjadi jadi, BUNUH seolah olah mainan…dan sekarang PENGAKUAN GAY secara terbuka pulak…hurmmm lepas nih, tak tahu la apa lagi kan…


Ya ALLAH,
KAU selamatkan lah generasi yang akan datang, KAU bimbinglah kami semua ke arah jalan yang KAU redhoi…ameen….


**cabaran kan mendidik anak anak sekarang nih**
Komen
6 Komen

6 comments:

Norhafiza said...

ya hany..budak2 skang sedang/mudah belajar melalui media massa..yang baik biasa kurang nak ikut tp yg xelok senang je..

kita sebagai ibu bapa pula kena terangkan kepada mereka mana baik buruknya..

mmg kami risau sesangat ngan situasi skang..kanak2 umo 5-6thn dh pandai men kawen2..huhu..nauzubillah..

ardinihumaira said...

bahaya budak skang ni...
adik dni hari tu habis dni bebel dia sebut perogooool! perogooool!. dia kata cikgu ajar kalau tengok orang lelaki pelik nak pegang ke ape jerit cemtu. tapi tak sesuai la pulak budak2 jerit cemtu tak tentu pasal. huhu

Ena said...

tu la.. kdg tak berapa setuju ngan citer 2 skrg nie.. sbb kdg nampak sngt mcm nak mengajar budak2 buat emnde2 tu.. dari tak tahu jd tahu... dari tak pernah cuba mereka mencuba.. ermmm

apak cikidong said...

aminnn...

Fiza Amran said...

hany , setuju2 ada ka skrip ntah apa2 diorg g cakap skrang .. sifat keterbukaan rakayat malaysia nie x smpi lg mcm hollywood nun... kita masih ada adab ketimuran.. konon nak impact lebih kt penonton la tue...

mzhany said...

@no, umm betol kata no, didikan mak ayah kena betol2 mantap...dah elok dr rumah ajaran, tapi bila bergaul dgn dunia luar lain mcm plak jadinya kan


@dni,a'ah kan dni.susah jugak tu, kena plak saudara mara yg tak pernah jumpa, dijeritnya mcm tu...aishhh kang dikata plak mak ayah tak reti ajr...hishhh macam2....


@ena, ha itu hany stuju. byk benda yg diajar dalam filem nih sebenarnya. ayat ntah ape2, lakonan plak ape2 la haiii...


@apak, ameen...


@fiza, a'ah betol fiza, jgn duk nak ikot budaya sana...